Tam tikri maisto produktai, ypač turintys daug kalio ir magnio, gali padėti sumažinti kraujospūdį.
Štai 5 geriausi maisto produktai esant aukštam kraujospūdžiui, rašo portalas „Healthline“.
1. Citrusiniai vaisiai
Citrusiniai vaisiai gali padėti sumažinti kraujospūdį. Juose gausu vitaminų, mineralų ir augalinių junginių, kurie gali padėti išlaikyti širdį sveiką mažindami širdies ligų rizikos veiksnius, tokius kaip aukštas kraujospūdis.
Citrusiniai vaisiai apima:
- greipfrutus
- apelsinus
- citrinas
2021 m. atliktas tyrimas apžvelgė pastarųjų 10 metų informaciją apie vaisius ir aukšto kraujospūdžio kontrolę. Tyrėjai nustatė, kad maždaug 530–600 gramų vaisių per dieną (apie keturis apelsinus) buvo naudinga kraujospūdžio kontrolei.
Tyrimai parodė, kad ypač citrusiniai vaisiai siejami su mažesne aukšto kraujospūdžio rizika.
Apelsinų ir greipfrutų sulčių gėrimas gali padėti sumažinti kraujospūdį. Tačiau greipfrutai ir jų sultys gali sąveikauti su įprastais kraujospūdį mažinančiais vaistais, todėl prieš įtraukiant šį vaisių į mitybą verta pasitarti su sveikatos priežiūros specialistu.
2. Lašiša ir kita riebi žuvis
Riebi žuvis yra puikus omega-3 riebalų rūgščių šaltinis, kurios labai naudingos širdžiai. Šie riebalai gali padėti sumažinti kraujospūdį mažindami uždegimą.
2022 m. tyrime buvo analizuojamas ryšys tarp omega-3 riebalų iš maisto ar papildų ir kraujospūdžio, remiantis 71 tyrimu bei 4973 žmonių sveikatos duomenimis. Didžiausia nauda kraujospūdžiui buvo pastebėta vartojant 2–3 gramus omega-3 riebalų per dieną (apie 100 g lašišos porciją).
Didesnis omega-3 kiekis mityboje, įskaitant žuvį, taip pat gali sumažinti aukšto kraujospūdžio riziką net ir jauniems suaugusiesiems nuo 18 metų, neturintiems širdies ligų ar diabeto istorijos.
3. Lapinės daržovės
Lapiniai burokėliai ir špinatai yra du lapinių daržovių pavyzdžiai, kurie gali padėti sumažinti kraujospūdį.
Šios daržovės yra maistinių medžiagų, tokių kaip kalis ir magnis, šaltinis, kurie palaiko optimalų kraujospūdį. Pavyzdžiui, 1 puodelis (175 g) virtų lapinių burokėlių suteikia 150 mg magnio ir 961 mg kalio.
2022 m. tyrimas parodė, kad moterims, vartojančioms daug natrio, kiekvienas papildomas 1 gramas kalio per dieną buvo susijęs su 2,4 mm Hg mažesniu sistoliniu kraujospūdžiu.
Špinatuose taip pat gausu nitratų – augalinės kilmės junginių, kurie gali mažinti kraujospūdį. Juose taip pat daug antioksidantų, kalio, kalcio ir magnio, kurie palaiko širdies sveikatą.
Senesnis nedidelis tyrimas su 27 žmonėmis parodė, kad tie, kurie 7 dienas valgė daug nitratų turinčios špinatų sriubos, patyrė tiek sistolinio, tiek diastolinio kraujospūdžio sumažėjimą, palyginti su tais, kurie valgė mažai nitratų turinčią smidrų sriubą.
Tačiau naujesni klinikiniai tyrimai neparodė tokio pat poveikio, todėl reikia daugiau tyrimų.
4. Riešutai ir sėklos
Riešutai ir sėklos gali turėti teigiamą poveikį kraujospūdžiui. Pavyzdžiai:
- moliūgų sėklos
- linų sėmenys
- ispaninio šalavijo sėklos
- pistacijos
- graikiniai riešutai
- migdolai
Daugelyje riešutų ir sėklų yra koncentruotas kiekis maistinių medžiagų, svarbių kraujospūdžio kontrolei, įskaitant skaidulas ir argininą. Argininas yra aminorūgštis, reikalinga azoto oksido gamybai – tai svarbus junginys kraujagyslių atsipalaidavimui ir kraujospūdžio mažinimui.
Nors kai kurie tyrimai rodo teigiamą ryšį tarp riešutų ar sėklų vartojimo ir mažesnio kraujospūdžio, klinikinių tyrimų rezultatai nėra vienareikšmiai.
Mokslininkai mano, kad prieštaringi rezultatai gali būti susiję su tuo, jog tyrimai buvo per trumpi, kad būtų galima aiškiai nustatyti poveikį kraujospūdžiui.
Ilgesnės trukmės tyrimai gali padėti geriau suprasti šį ryšį.
5. Ankštiniai augalai
Ankštiniuose augaluose gausu maistinių medžiagų, kurios gali padėti reguliuoti kraujospūdį, pavyzdžiui, magnio ir kalio. Tyrimai rodo, kad ankštiniai gali padėti sumažinti aukštą kraujospūdį.
Ankštiniai augalai apima:
- lęšius
- pupeles
- žirnius
Tačiau 2023 m. atlikta 16 klinikinių tyrimų apžvalga nenustatė ryšio tarp ankštinių vartojimo ir sumažėjusio kraujospūdžio. Tyrimo autoriai teigia, kad didesni ir ilgesnės trukmės tyrimai galėtų padėti geriau paaiškinti šį ryšį.



