Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Mokinio pietų lėkštė turi keistis: kaip atrodo sveikatai palankus valgiaraštis?

Vaikų mityba mokyklose: sveikesnio maisto degustacija
Organizatorių nuotr. / Vaikų mityba mokyklose: sveikesnio maisto degustacija
Šaltinis: 15min
0
A A

Kas antras Lietuvos moksleivis kasdien ar kelis kartus per dieną valgo saldumynus, o beveik ketvirtadalis moksleivių turi antsvorio, rodo Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro (SMLPC) atliktas tyrimas. Prastėjanti mokinių mityba prie bendro stalo susodino valdžios atstovus, verslininkus ir pačius mokinius bei jų tėvus.

Daugiau 15min Gyvenimas naujienų – mūsų Facebook puslapyje!

Mokinių mitybą nuspręsta gerinti, kur kas griežčiau reguliuojant mokyklose teikiamo maisto sudėtį, kokybę ir valgiaraščius bei diegiant sveikatai palankios mitybos principus ne tik mokiniams, bet ir jų tėvams.

Prieš šešerius metus mokyklose jau buvo įvestos sveikos mitybos sistema, tačiau vaikai vis dar mažai valgo sveikatai palankių patiekalų bei užkandžių. Kaip parodė 2016 m. SMLPC tyrimas, 7 proc. 5–7 klasių mokinių kas dieną geria cukraus turinčius gaiviuosius gėrimus, o 33 proc. jų užkandžiams dažniausiai renkasi saldumynus.

Pasaulinės sveikatos dienos išvakarėse Vilniaus „Genio“ progimnazijoje Sveikatos apsaugos ir Švietimo ministerijų atstovai, sveikos mitybos specialistai, gamintojai kartu su mokyklos bendruomene diskutavo, kokiomis priemonėmis kovoti su nesveikais mokinių mitybos įpročiais.

Išskirtinis Vyriausybės dėmesys – sveikesnei mokinių mitybai

Europos Komisija valstybėms narėms yra nurodžiusi 2017 m. priimti nacionalinius teisės aktus, kuriuose būtų numatytos priemonės gerinti maisto produktų sudėtį. Patvirtintoje Lietuvos Vyriausybės programoje išskirtinis dėmesys – sveikatai palankios mitybos formavimui Lietuvos mokyklose.

Organizatorių nuotr./SAM Mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus vedėjas dr. Almantas Kranauskas
Organizatorių nuotr./SAM Mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus vedėjas dr. Almantas Kranauskas

Per ateinančius metus SAM tikslas – tobulinti sveikos mitybos sistemą mokyklose. Suplanuota plėtoti sveikatai palankių ir ekologiškų produktų vartojimą švietimo įstaigose bei ugdyti sveikos vaikų mitybos įgūdžius.

Numatytos konkrečios priemonės leis pasiekti vaikus, jų šeimas ir mokytojus, bus dirbama įvairiais lygmenimis, kad vaikai pirmiausia suvoktų sveikos mitybos privalumus ir svarbą jų gerai savijautai bei sveikatai.

Įkvėpimo semsis iš Skandinavijos šalių

SAM programoje numatyta skatinti sveiko maisto, atitinkančio „Rakto skylutės“ principus, tiekimą į ugdymo įstaigas, parengti maisto produktų specifikacijas maitinimo konkursams, vetegarinio maitinimo mokyklose rekomendacijas.

„Rakto skylutė“ yra ES registruotas prekių ženklas, kuriuo ženklinti produktai savo sudėtyje turi mažiau cukraus, druskos, sočiųjų riebalų, transriebalų, nėra maisto saldiklių, o grūdų turinčiuose gaminiuose – daugiau maistinių skaidulų.

„Šiaurės šalių mokyklose dauguma naudojamų produktų atitinka „Rakto skylutės“ kriterijus. Sekdami šiais Europos lyderiais, jau 6 metus intensyviai geriname vaikų maitinimą ir siekiame mūsų mokyklose įvesti panašius reikalavimus. Labai svarbus ir Lietuvos gamintojų sąmoningumas, noras gerinti produktų sudėtį, kurti didesnę jų pasiūlą“, – pasakoja SAM Mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus vedėjas dr. Almantas Kranauskas.

Lietuvoje sveikatai palankių produktų, žymimų „Rakto skylute“, vos per šimtas.

Sveikus pietus ir užkandžius įvertino moksleiviai

Sveikatai palankaus maisto technologė ir mitybos specialistė Raminta Bogušienė pastebi, jog vaikų maitinimas mokyklose dar turi kur tobulėti ir pateikė dažniausias valgyklose pastebimas klaidas.

Asmeninio archyvo nuotr./Raminta Bogušienė
Asmeninio archyvo nuotr./Raminta Bogušienė

„Prieš metus cukraus ir druskos kiekis mokyklų maiste buvo sumažintas, išimti maisto produktai su iš dalies hidrintais riebalais, nėra bulvių ir kukurūzų traškučių, tik kartą per savaitę gali būti tiekiami rūkytos mėsos gaminiai, tačiau vis dar egzistuoja mitybos netolygumai ir nesveiki įpročiai.

Valgiaraščiuose neretai dominuoja rafinuoti miltai, riebalai, didelis kiekis mėsos, bulvių, o šviežių daržovių ir vaisių kiekis išlieka mažas. Mokiniai vis dar gali įsigyti bandelių su įvairiais įdarais, saldžių gėrimų, įvairių rūšių sausainių. Vartojant šiuos menkaverčius užkandžius, viršyti cukraus dienos normą vaikams, kuri pagal PSO rekomendacijas yra 12 g per dieną, – labai paprasta“, – teigia R.Bogušienė.

Formuojant sveikus valgymo įpročius, svarbu mokiniams patiekti šiuolaikiškus, patrauklius ir sveikus patiekalus, nepersismelkusius aliejumi, neprikepusius, salotas gardinti grynu alyvuogių ar kitu nerafinuotu aliejumi, miltinius patiekalus gaminti iš viso grūdo miltų.

Renginio metu moksleiviai kartu su tėvų bendruomene ir SAM atstovais ragavo sveikatai palankių patiekalų bei užkandžių, išsakė savo nuomonę, patarimus ir pademonstravo, kad sveikas maistas yra prieinamas ir skanus.

„Labai patiko trinta sriuba, o karštas kalakutienos patiekalas buvo paskanintas mano mėgstamomis daržovėmis. Kitą kartą norėčiau paragauti varškės apkepo. Šiaip namie ir mokykloje valgau daug įvairių košių, nes žinau, kad jos labai sveikos“, – paragavęs sveikuoliškų patiekalų savo įspūdžiais dalinosi penktokas Ignas.

Tėvų bendruomenės atstovas Darius Marcinkus, kurio du vaikai mokosi šioje mokykloje, liko patenkintas ragautais patiekalais ir akcentavo, kad mokyklos valgiaraštyje svarbi pasirinkimo galimybė. Skirtingi vaikai mėgsta skirtingus skonius ir maisto produktus, todėl svarbu ruošti sveikus ir įvairius patiekalus.

Meniu sudarė:

  • trinta porų sriuba, balinta kokosų pienu,
  • lęšių sriuba su daržovėmis,
  • konvekcinėje krosnelėje kepta kalakutiena ir daržovės su virtais viso grūdo makaronais,
  • varškės apkepas,
  • šviežių daržovių salotos su tyru alyvuogių aliejumi,
  • burokėlių salotos su obuoliais ir sezamo sėklomis.

Užkandžiams pasiūlyti – morkytės, viso grūdo keksiukai su bananais ir sėlenomis, avižų ir morkų sausainiai, pagaminti iš viso grūdo speltos miltų.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką