Dabar populiaru

Naujausios

Publikuota: 2017 spalio 11d. 19:00

7 rodikliai, kurie apie jūsų sveikatą pasako gerokai daugiau nei svoris

Liemens apimtis
Fotolia nuotr. / Liemens apimtis

Žmonės skaičiuoja viską – nuo kalorijų iki žingsnių. Tačiau, kalbant apie sveikatą, vienas rodiklis nuolat stebimas, skaičiuojamas ir kritikuojamas – tai žmogaus svoris.

Dėl to, kaip stipriai pabrėžiamas šis skaičius, žmonės linkę manyti, kad tai vienintelis svarbus rodiklis, nusakantis asmens sveikatą. Tačiau taip nėra. Jūsų gerovė priklauso nuo kelių skirtingų dalykų, kuriuos dietologė Malina Linkas Malkani vadina biožymekliais.

„Stebint visus sveikatos biožymeklius, galima lengviau nustatyti, ar klientai progresuoja ir siekia savo mitybos tikslų“, – moteris sakė „Business Insider“.

Norėdami geriau išmatuoti savo sveikatos būklę, nešokinėkite ant svarstyklių, geriau stebėkite ir skaičiuokite keletą kitų savo kasdienio gyvenimo aspektų. „Insider“ kalbino M.L.Malkani ir Dr. Nesochi Okeke-Igbokwe, šeimos gydytoją ir sveikatos bei gerovės ekspertę, norėdami išsiaiškinti, kas iš tikrųjų svarbu, kalbant apie sveikatą.

Štai ką pasakojo ekspertės.

Liemens apimtis

Tiek M.L.Malkani, tiek N.Okeke-Igbokwe liemens apimtį matuoja norėdamos pamatyti bendrą asmens sveikatos vaizdą. N.Okeke-Igbokwe sakė, kad šis skaičius padeda įvertinti kitų rimtų sveikatos sutrikimų, tokių kaip insultas, miego apnėja bei širdies ligos, riziką.

M.L.Malkani taip pat paaiškino, kad šis matmuo apie kliento potencialių ligų riziką pasako daugiau nei svoris.

„Liemens apimtis yra vidinių riebalų, supančių vidaus organus, indikatorius, – sakė moteris. – Vidiniai riebalai yra daug tikslesnis su nutukimu susijusių ligų rizikos pranašas nei išoriniai riebalai.“

Vandens stiklinės

M.L.Malkani savo klientams pabrėžia, kaip svarbu yra gerti vandenį, ir jai kelia rūpestį faktas, kad žmonės nežino, kiek vandens per dieną reikia jų kūnui.

„Reikiamas vandens kiekis taip pat svarbus bendrai mūsų sveikatai ir gerovei, tačiau vis dar paplitęs klaidingas supratimas, kad per dieną reikia išgerti 8 stiklines vandens, – sakė moteris. – Vandens kiekis, reikalingas organizmui, priklauso nuo daugybės veiksnių, pavyzdžiui, amžiaus, lyties, aktyvumo lygio bei klimato, tad savo klientams neliepiu gerti konkretaus vandens stiklinių skaičiaus, rekomenduoju tikrinti šlapimą.“

Ji sakė, kad „tikslas“ yra šviesiai geltonas ar šviesesnės spalvos šlapimas; jei jis tamsesnis, tai rodo, kad geriate nepakankamai vandens.

TAIP PAT SKAITYKITE: Testas. Ką jūsų šlapimo spalva sako apie sveikatą?

Kraujospūdis

N.Okeke-Igbokwe sakė, kad kraujospūdis yra dar vienas rodiklis, į kurį reikėtų atkreipti dėmesį bei pabandyti jį kontroliuoti, norint palaikyti bendrą sveikatą.

Fotolia nuotr./Žemo kraujospūdžio bėdos
Fotolia nuotr./Žemo kraujospūdžio bėdos

„Kai hipertenzija nekontroliuojama, gali kilti labai rimta komplikacija – aterosklerozė, – sakė dietologė. – Labai aukštas kraujospūdis gali pažeisti svarbias kūno kraujagysles.“

Kai hipertenzija nekontroliuojama, gali kilti labai rimta komplikacija – aterosklerozė.

Tai gali padidinti širdies smūgio ar insulto riziką, o tai reiškia, kad yra gyvybiškai svarbu kraujospūdį palaikyti normos ribose. Jei kraujospūdis per aukštas, vadinasi, arterijose per daug pasipriešinimo, praneša Amerikos širdies asociacija.

Nors nebūtina kraujospūdžio tikrintis kasdien, tačiau tikrintis jį reguliariai yra svarbiau, nei atrodo.

Suvalgytos daržovės

Kalbant apie mitybą, M.L.Malkani atkreipia dėmesį į tai, kiek apdoroto maisto bei maisto su dideliu glikemijos indeksu porcijų, bei kiek vaisių ir daržovių asmuo suvalgo kiekvieną dieną. Pasak Harvardo medicinos mokyklos, maistas su dideliu glikemijos indeksu yra maistas, stipriai padidinantis cukraus kiekį kraujyje. Apie tai dažnai užsimenama kalbant apie diabetą, tačiau cukraus kiekio kraujyje patikra leidžia geriau suprasti asmens mitybą.

Ji pabrėžia, kad didelė vaisių ir daržovių įvairovė yra labai naudinga, kadangi gaunate daugybę mikroelementų. Cheminiai junginiai, suteikiantys vaisiams ir daržovėms jų spalvą, turi naudos sveikatai. Tad valgyti įvairių spalvų vaisių ir daržovių yra naudinga.

„Taisyklė skelbia, kad kuo daugiau vaisių ir daržovių per dieną valgote – mažai krakmolingų daržovių, tuo didesnė nauda jūsų sveikatai ir gerovei, kadangi vaisiuose ir daržovėse yra gausu maistingųjų elementų, o tai reiškia, kad vienoje kalorijoje yra daug maistingųjų elementų, tokių kaip vitaminai ir mineralai“, – aiškino moteris.

Paprastai asmeniui, per dieną suvartojančiam 2000 kcal, rekomenduojama kasdien suvartoti 4–5 porcijas daržovių. Viskas nuo žalumynų iki ankštinių kultūrų padės gauti gausybę maistinių medžiagų bei vitaminų.

Cholesterolio lygis

N.Okeke-Igbokwe nenori, kad ignoruotumėte savo cholesterolio lygį. Labai rekomenduotina pakalbėti apie tai su savo gydytoju.

„Savo „gerojo“ ir „blogojo“ cholesterolio lygio žinojimas yra kliniškai svarbus, – sakė moteris. – Iki sulaukiate 20-ies, jūsų cholesterolio lygis turėtų būti tikrinamas bent kas penkerius metus.“

Jei yra kažkokių kitokių ligų ar būklių rizika, šis rodiklis turi būti tikrinamas dažniau. N.Okeke-Igbokwe pranešė, kad šis skaičius taip pat gali nurodyti į didelės rizikos širdies ligų veiksnius.

TAIP PAT SKAITYKITE: Ką reikėtų žinoti apie gerąjį ir blogąjį cholesterolį? Gydytojos kardiologės komentaras

Žingsniai ir aktyvumas

Fizinis aktyvumas yra gyvybiškai svarbus, norint palaikyti stiprius kaulus, sumažinti antrojo tipo diabeto riziką bei pagerinti nuotaiką.

Jei žingsnių skaičiavimas motyvuoja judėti daugiau nei mintis apie sporto salę – puiku. Turite mėgautis fizine veikla, kuria užsiimate, ir N.Okeke-Igbokwe pataria įtraukti kokią nors fizinę veiklą į savo kasdienį režimą.

„Tyrimai atrado ryšį tarp bent jau 30 minučių per dieną trunkančio sporto ir sumažėjusios ankstyvos mirties rizikos, – sakė ji. – Kalbant apie pratimus ir fizinę veiklą, tikslas – išlikti aktyviu kiek įmanoma ilgiau, jei norite pajusti didelę naudą sveikatai.“

Kalbant apie žingsnių, kuriuos turėtumėte nueiti per dieną, skaičius, moteris sakė, kad jis priklauso nuo jūsų fizinio aktyvumo, tačiau geras ženklas, jei jūsų nueinamas žingsnių skaičius priverčia šiek tiek paprakaituoti.

Vida Press nuotr./Ėjimas
Vida Press nuotr./Ėjimas

Miegui skiriamos valandos

N.Okeke-Igbokwe rekomenduoja žmonėms kasnakt miegoti 8–9 valandas. Tačiau Nacionalinis miego fondas žmonėms, peržengusiems 18-os metų ribą, miegoti rekomenduoja 7–9 valandas.

„Jeigu sugebėsite tiek miegoti, sumažinsite kelių chroniškų medicininių būklių riziką, – sakė N.Okeke-Igbokwe. – Miego trūkumas yra siejamas su hipertenzija, diabetu ir net širdies ligomis.“

„The Guardian“ pranešė, kad kuo mažiau miegate, tuo trumpiau gyvenate. O Kalifornijos universiteto tyrimas patvirtina šį teiginį.

Sveikatos profesionalai stebi biožymeklių kombinaciją, norėdami geriau suprasti asmens sveikatą. Jų yra tiek daug, kad net sunku suskaičiuoti, o tai parodo, kiek problemų gali sukelti vien tik svorio stebėjimas. Taigi, neturėtumėte vien dėl streso skaičiuoti ar stebėti dar vieną specifinį biožymeklį. Turite žinoti, kad jie visi gali padėti siekiant sveikesnio gyvenimo būdo.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Verslas

Kijevo viešbučiai futbolo aistruolius pasitiko „su spausdinimo klaida“ kainose, bet lietuviams pasisekė

Aktualu

Palanga atidaro sezoną: plūstelėję svečiai nesulaukia žadėto karščio

Aktualu

Kieta Širvintų ūkininko širdis: eržilą pasmerkė tamsai ir vienatvei, bejėgį kumeliuką – visiškam išsekimui

Aktualu

Konkurencijos taryba kritikuoja pataisas dėl gydymo įstaigų tinklo optimizavimo

Sportas

Kalifornijoje dominavusi R.Meilutytė galiausiai paleido pergalę iš rankų

Gyvenimas

„Dydis nesvarbu“ pataria: stilingas plius dydžio bikinis. Kaip išdrįsti jį apsivilkti?

Pasaulio savaitės įvykiai – įspūdingiausiuose kadruose (2018 gegužės 20 – 26 d.)

Gyvenimas

Išbandyta. Karinis kliūčių ruožas Rukloje – kai geriausiais draugais tampa pelkė ir purvas

„Atsarginiai“: į kampą įvaryti čempionai, Ch.Paulo netektis ir L.Jameso dominavimas geriausių lygos penketų istorijoje

Maistas

Vytaro Radzevičiaus „Pasaulio puodai“: argentinietiškas padažas prie mėsos

Aktualu

Vainuto miestelio tragedija: subadyta moteris ligoninėje, o sugyventinis – smaugvirvėje

Sportas

Tolimas ir staiga pabrangęs Kijevas sujaukė sirgalių planus ir privertė UEFA vadovą teisintis: „Taip neturėtų būti“

Vardai

57-erių Hugh Grantas pirmąkart žengė prie altoriaus: vedė mylimąją Anną Eberstein

Gazas

„4X4 Pasvalys racing team“ komanda Ladogos bekelės techninę komisiją įveikė „su mažais niuansais“

Vardai

Šeštą mėnesį nėščia Greta Lebedeva atrodo stulbinamai: kaip jai pavyko išsaugoti tokią figūrą?

Interviu Aktualu

Istorikas G.Kulikauskas – apie būdingiausius lietuvių bruožus: „Mes turime daug net XIX amžių siekiančių šaknų“

Vardai

Virtuvės šefas Deivydas Praspaliauskas santuokos recepto dar nerado: teismas išskyrė jį su žmona Milda

Aktualu

Kaltintojos, kampanijų atstovai apie H.Weinsteino suėmimą: „Aha, papuolei!“

Aktualu

Alytaus rajone per dviejų „Audi“ avariją sužaloti penki žmonės

Aktualu

Kolumbijos policija vėl suėmė P.Escobaro smogiką pravarde „Popajus“

Naujienos

Verslas

Kijevo viešbučiai futbolo aistruolius pasitiko „su spausdinimo klaida“ kainose, bet lietuviams pasisekė

Aktualu

Palanga atidaro sezoną: plūstelėję svečiai nesulaukia žadėto karščio

Aktualu

Kieta Širvintų ūkininko širdis: eržilą pasmerkė tamsai ir vienatvei, bejėgį kumeliuką – visiškam išsekimui

Aktualu

Konkurencijos taryba kritikuoja pataisas dėl gydymo įstaigų tinklo optimizavimo

Sportas

Kalifornijoje dominavusi R.Meilutytė galiausiai paleido pergalę iš rankų

Gyvenimas

„Dydis nesvarbu“ pataria: stilingas plius dydžio bikinis. Kaip išdrįsti jį apsivilkti?

Pasaulio savaitės įvykiai – įspūdingiausiuose kadruose (2018 gegužės 20 – 26 d.)

Gyvenimas

Išbandyta. Karinis kliūčių ruožas Rukloje – kai geriausiais draugais tampa pelkė ir purvas

„Atsarginiai“: į kampą įvaryti čempionai, Ch.Paulo netektis ir L.Jameso dominavimas geriausių lygos penketų istorijoje

Maistas

Vytaro Radzevičiaus „Pasaulio puodai“: argentinietiškas padažas prie mėsos

Aktualu

Vainuto miestelio tragedija: subadyta moteris ligoninėje, o sugyventinis – smaugvirvėje

Sportas

Tolimas ir staiga pabrangęs Kijevas sujaukė sirgalių planus ir privertė UEFA vadovą teisintis: „Taip neturėtų būti“

Vardai

57-erių Hugh Grantas pirmąkart žengė prie altoriaus: vedė mylimąją Anną Eberstein

Gazas

„4X4 Pasvalys racing team“ komanda Ladogos bekelės techninę komisiją įveikė „su mažais niuansais“

Vardai

Šeštą mėnesį nėščia Greta Lebedeva atrodo stulbinamai: kaip jai pavyko išsaugoti tokią figūrą?

Interviu Aktualu

Istorikas G.Kulikauskas – apie būdingiausius lietuvių bruožus: „Mes turime daug net XIX amžių siekiančių šaknų“

Vardai

Virtuvės šefas Deivydas Praspaliauskas santuokos recepto dar nerado: teismas išskyrė jį su žmona Milda

Aktualu

Kaltintojos, kampanijų atstovai apie H.Weinsteino suėmimą: „Aha, papuolei!“

Aktualu

Alytaus rajone per dviejų „Audi“ avariją sužaloti penki žmonės

Aktualu

Kolumbijos policija vėl suėmė P.Escobaro smogiką pravarde „Popajus“

Vardai

Žinau, ką renkuosi

Atnaujinkime namus

Video

Metas rinktis

Maistas

Laikas griliui

Išlaikyk atostogų ritmą

Remontas be nervų

Sveikata

Automobilių švaros centras AINAVA

Ryškiems įvarčiams

Pasaulis kišenėje

Sulčių nauda

Naujas regėjimas

Unicef vaikų bėgimas „Už kiekvieną vaiką“

Renginių gidas

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką