Dabar populiaru
Publikuota: 2016 spalio 16d. 16:03

Mityba rudenį: garsus medikas pataria, kaip nuo ligų apsisaugoti įprastu maistu

Kas gero šaldytuve?
Fotolia nuotr. / Kas gero šaldytuve?

Vilniuje viešėjęs garsus šeimos gydytojas, Prancūzijos Endobiogenikos ir medicinos draugijos narys dr. Jeanas Christophe'as Charrie pataria, kaip tinkamai maitintis, kad išvengtume šiuo metų laiku kimbančių virusų ir pasiruoštume artėjančiai žiemai.

Ką valgyti pusryčiams

Pirmiausiai pašnekovas pabrėžė, kad laikas, skirtas valgymui, yra svarbi mūsų dienotvarkės dalis, kuriai turime skirti pakankamai laiko.

Medikas nesiūlo kardinaliai keisti savo mitybos ir valgyti tik tam tikrus konkrečius produktus, tačiau svarbu pasirūpinti, kad gautume pakankamai mums reikalingų medžiagų. Rudenį labai naudinga dieną pradėti avižine koše, kadangi avižose yra medžiagų, kurios stiprina skydliaukę. Ši liauka atsakinga už kūno temperatūrą, kas labai svarbu šaltuoju metų laiku.

Vos pajutus pirmuosius nuovargio požymius arba kai pradeda skaudėti gerklę, kai varva nosis ir kai visi aplink jus ima sirgti, organizmo „starteriu“ turi tapti pusryčiai.

„Skydliaukė daro poveikį imunitetui (veikia tonziles, sinusus). Sutrikusi jos prisitaikymo prie metų laikų funkcija gali sukelti visą virtinę bėdų: galite susirgti angina, bronchitu, laringitu ir kt. Vos pajutus pirmuosius nuovargio požymius arba kai pradeda skaudėti gerklę, kai varva nosis ir kai visi aplink jus ima sirgti, organizmo „starteriu“ turi tapti pusryčiai. Taip pat gerkite juodųjų serbentų lapų arbatos su citrina ir cinamonais“, – patarė prancūzų medikas.

Į košę galima pridėti riešutų, džiovintų vaisių arba valgyti ją su šviežiais vaisiais. Svarbiausia šviežių vaisių nevalgyti po baltyminio maisto. Pavyzdžiui, jeigu per pusryčius vis dėlto negalite atsisakyti mėsos, vaisių reikėtų valgyti maždaug 20-30 min. iki jos. Antraip vaisiai kartu su baltymais, apkraudami organizmą, bus virškinami apie 3 val.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Jean-Christophe Charrié
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Jean-Christophe Charrié

Košę galima pagardinti sėklomis, pavyzdžiui, sergantiems širdies ir kraujagyslių ligomis labai tinka linų sėmenys. Sėklas galima dėti sveikas arba sumalti. Kiti jas mirko, bet prisotinimas vandeniu tik šiek tiek pagerina jų įsisavinimą.

„Organizmas negali suvirškinti celiuliozės, iš kurios sudarytas sėklų ar riešutų apvalkalas. Todėl prariję sėklą tuštindamiesi galite ją pamatyti lygiai tokią pačią, bet nesibaiminkite, organizmas sugeba pasisavinti sėklos viduje esančius mikroelementus“, – tikino J.Ch.Charrie.

Beje, rudenį ir žiemą jis ragina pamiršti sumuštinius. Kai šalta, organizmui reikia šilto maisto, kad reikėtų mažiau energijos sąnaudų sunaudoti virškinimui.

Kodėl pietūs turi būti sotūs

„Didžiausia šiuolaikinių žmonių klaida, kad pietus stengiamės pavalgyti kuo greičiau. Dėl to vakare, grįžę namo, jaučiamės alkani ir pradedame užkandžiauti. Net du trečdaliai energijos, gautos iš suvalgyto maisto sunaudojama virškinimui. Jeigu nepakankamai sukramtome maistą, neišsiskiria pakankamai seilių, kepenys ir kasa apkraunamos dar labiau, o šių organų apkrovimas sukelia mieguistumą ir natūraliai prarandame darbingumą.

Pavakariai ar priešpiečiai skirti tik vaikams, nes augančiam organizmui reikia daugiau statybinių medžiagų. Mes valgydami per daug tik plėsimės į plotį.

Pietūs turi būti sotūs, nes per juos reikia gauti energijos visai likusiai dienai, bet ne per sunkūs. Geriausiai tinka baltyminis maistas su šviežiomis daržovėmis. Jei nevalgote mėsos, rinkitės ankštinius augalus, kuriuose yra daug augalinių baltymų. Po gerų pietų vakare neturite jaustis išalkę. Kalbant apie pavakarius ar priešpiečius, jie skirti tik vaikams, nes augančiam organizmui reikia daugiau statybinių medžiagų. Tuo tarpu mes valgydami per daug tik plėsimės į plotį“, – teigė gydytojas.

Vakarienę turėtume valgyti likus ne mažiau kaip 3 valandoms iki miego, nes jei eisime miegoti su dar nesuvirškintu maistu, išsiskirianti skrandžio rūgštis pradės kilti ir sukels diskomfortą bei trukdys giliam miegui. Vakare reikėtų valgyti lengvą maistą, vengti bulvių, ryžių, saldžių produktų. Tinka daržovės, žuvis.

123rf.com nuotr./Itališkas maistas
123rf.com nuotr./Itališkas maistas

Pataria riboti pieno produktus, ypač peršalus

Pasak pašnekovo, rudenį reikėtų stengtis neapkrauti kasos, todėl reikėtų vengti cukraus, saldumynų ir konditerijos gaminių.

Kai jaučiamės gerai, penkias dienas per savaitę galime suvalgyti po vieną pieno produktą. Kai sergame, jų turime visiškai atsisakyti.

J.Ch.Charrie pataria riboti pieno produktus, nes jie taip pat sunkiai virškinami ir apkrauna organizmą: „Kai sergame, jų turime visiškai atsisakyti. Mat pieno baltymai provokuoja uždegiminius procesus organizme. Kai jaučiamės gerai, penkias dienas per savaitę galime suvalgyti po vieną pieno produktą. Jei jaučiame, kad galime susirgti, apribokime pieno produktų valgymą iki trijų dienų. Bet kuriuo atveju geriau rinktis ožkos pieno produktus, nes jų baltymai artimesni žmogaus organizmo baltymams negu karvės“.

Tuo tarpu kiaušinius pašnekovas vertina gerai, jeigu jie laisvėje augintų vištų. Tokių kiaušinių, nesibaiminant dėl cholesterolio kiekio kraujyje, kasdien galima suvalgyti po du. Pramoninių kiaušinių galima suvalgyti tik du trynius per savaitę, kadangi pramoniniu būdu auginamos vištos maitinamos tik grūdais.

Padėti savo organizmui virškinti, ypač jei netyčia persivalgėme, padeda stiklinė karšto vandens. Kinai geria jo kiekvieną kartą po valgio. Karštas vanduo pagreitina skrandžio motoriką ir sužadina tulžį, o šioji padeda virškinti. Dar veiksmingiau bus, jei į karštą vandenį įlašinsite citrinų sulčių, taip pat melisų, levandų ar gudobelių nuoviro.

Vasariški vaisių ir daržovių kokteliai.
Vasariški vaisių ir daržovių kokteliai.

Kasdienių vaisių salotų receptas

Taigi reziumuojant gydytojo patarimus, venkite per daug cukraus turinčio ir pernelyg riebaus maisto. Kasdien valgykite vaisių ir daržovių ir bent 3 kartus per savaitę žuvies. Taip pat valgykite daigintų grūdų, ypač kviečių, kuriuose gausu seleno, vitamino B ir vitamino E. Ryte reguliariai gerkite sulčių, kuriose yra natūralaus vitamino C. Daug vitamino C yra šaltalankių sultyse.

Žiemai pasiruoškite citrinų kursu, kuris labai gerai išvalo organizmą nuo toksinų ir ypač naudingas tiems, kurie šaltuoju metų laiku nuolat sirguliuoja.

Per pusryčius suvalgykite didelį dubenį vaisių salotų. Svarbu, kad jose būtų raudonųjų vaisių. Vaisius supjaustykite dideliais gabalais, kad mažiau oksiduotųsi, pridėkite šaldytų raudonųjų vaisių (mėlynių, juodųjų serbentų, aviečių) ir įpilkite namie spaustų citrusinių vaisių sulčių (apelsinų, citrinų, greipfrutų, mandarinų). Apibarstykite cinamonu. Citrusinių vaisių sultys stabdo vaisių oksidaciją, o cinamonas neleidžia vystytis grybeliams ir bakterijoms, tonizuoja organizmą, stiprina jo gynybines galias.

Nepamirškite medaus ir jo produktų – bičių pikio, pienelio. Pašnekovas pataria rinktis tamsų medų, kuris turi daugiau fruktozės negu gliukozės.

Fotolia nuotr./Citrinos
Fotolia nuotr./Citrinos

22 dienų citrinų kursas pagerins imunitetą

J.Ch.Charrie pasiruošti žiemai siūlo citrinų kursu, kuris labai gerai išvalo organizmą nuo toksinų. Jis ypač naudingas tiems, kurie šaltuoju metų laiku nuolat sirguliuoja. Jei įsigysite ekologiškų citrinų, drąsiai galite vartoti ir žieveles, kuriose yra daug eterinių aliejų. Tačiau žievelėse kaupiasi ir pesticidai bei kitos žemės ūkyje naudojamos medžiagos.

Perpjaukite citriną pusiau ir įdėkite į puodą su verdančiu vandeniu. Pavirę 3 minutes, išspauskite puseles į vandenį kočėlu arba šakute. Perkoškite ir gerkite. Pirmą dieną suvartokite 1 citriną, antrąją dieną – 2, trečiąją – 3 ir taip kasdien pridėkite po vieną citriną, kol dešimtą dieną pasieksite 10 citrinų. Vienuoliktąją dieną suvartokite vėl 10 citrinų, dvyliktąją – 9, tryliktąją – 8 ir taip mažinkite iki 1 citrinos dvidešimtąją dieną.

Vandens kiekį galima parinkti pagal savo skonį. Pats knygos autorius sako, kad penkioms citrinoms jis sunaudoja litrą vandens, 10 citrinų – 1,5 litro.

„Citrina yra rūgšti, bet ta rūgštis skrandyje veikia šarminamai. Tiesa, kai kuriems žmonėms gali kilti rėmuo. Norint to išvengti, į gėrimą reikia įberti šiek tiek geriamosios sodos ir rėmuo nebe taip grauš. Kiti skundžiasi, kad jaučia kartumą, kurį teikia perikarpis (išorinis vaisiaus sluoksnis, esantis tarp žievės ir minkštimo). Rinkitės citrinas plona žievele, o jei tokių negausite, nulupkite citriną virš puodo ir pašalinkite perikarpį. Citrinų kursas skirtas gerti, jo laikydamiesi valgykite, kaip esate įpratę.

Šį savigydos kursą rinksis tik motyvuoti žmonės, tad noriu jus padrąsinti. Žinokite, kad po 20 dienų bausmės jūsų oda pasidarys graži, grįš energija, vėl galėsite vaikščioti, darbuotis, jūsų kojos bus lengvos, nebekamuos uždegimai, pagaliau sustiprinsite imuninę sistemą visai žiemai“, – tikino gydytojas.

Tyto alba nuotr./Jūsų sveikatai: natūralios priemonės ištisus metus
Tyto alba nuotr./Jūsų sveikatai: natūralios priemonės ištisus metus

Kas yra endobiogenika

Medikas už straipsnius medicinos tematika apdovanotas Prancūzijos valstybine premija. Jis dėsto Prancūzijos gydytojams ir vaistininkams, rengia Meksiko miesto (Meksika) sveikatos apsaugos sistemos gydytojus. Kartu su žurnaliste Marie-Laure de Clermont-Tonnerre jis parašė knygą „Jūsų sveikatai: natūralios priemonės ištisus metus“, kurią lietuvių kalba išleido leidykla „Tyto Alba“.

Knygoje daug praktiškų patarimų, kaip kiekvienu konkrečiu metų laiku gydyti įvairius, labiausiai su tuo laikotarpiu susijusius sveikatos negalavimus.

„Mes stengiamės vertinti konkretų žmogų ir jo organizmą, jo svorį, struktūrą, gyvenimo būdą, aktyvumą, endokrininę ir nervų sistemas. Tik tuomet sprendžiame, kokios gydymo priemonės labiausiai jam padėtų. Tai ir yra individualioji medicina. Argi verta vartoti vaistus vien todėl, kad panaikintume simptomus? Mes siūlome daugiau pasitikėti vaistiniais augalais, kurie padeda organizmui suaktyvinti savo galias. Cheminiai vaistai reikalingi tik tada, kai pats organizmas jau nebeturi jėgų ir galimybių kovoti pats“, – teigė pašnekovas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

15min tema

Praktiški patarimai

Gerumu dalintis gera
Skanumėlis

Liaudies alus

Gera savijauta – tavo pasirinkimas

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką