Dabar populiaru
Publikuota: 2020 gegužės 29d. 20:45

Mityba susirgus onkologine liga: ką svarbu žinoti?

Mityba Ypatingos
Dan Gold nuotr./ Unsplash nuotr. / Mityba

Vėžys – iššūkis, su kuriuo susidūręs organizmas pasitelkia visas jėgas tam, kad nugalėtų. Chemoterapija, spindulinis gydymas ir hormonų terapija daro didelę įtaką svorio didėjimui. Kaip jį kontroliuoti ir kokia mityba sergant onkologine liga – palankiausia?

Onkologinius pacientus konsultuojanti gydytoja dietologė dr. Rūta Petereit sako, kad apie 60 proc. žmonių, susirgusių vėžiu ir pradėjusių gydymą, priauga svorio, kuris vėliau tampa vienu reikšmingiausių pašalinių reiškinių. Kokios pagrindinės to priežastys?

„Pagrindinė svorio augimo priežastis – kalorijų yra suvartojama daugiau, nei sunaudojama medžiagų apykaitai, kurią dar lėtina itin mažas fizinis aktyvumas. Žinoma, itin svarbu yra ir pacientų mokymas bei žinios, kokius fizinius pratimus atlikti esant chemotarpijos sukeltai periferinei polineuropatijai. Antsvoriui taip pat įtaką daro gyvenimo būdas, maitinimosi įpročiai, aplinka ir genetika“, – sako gydytoja dietologė.

123RF.com nuotr./Maistas
123RF.com nuotr./Maistas

Akivaizdu, kad chemoterapijos gydymo metu pacientai dažnai jaučia pykinimą, o jam praėjus – dažnai užkandžiauja sveikatai nepalankiu maistu. Kita priežastis, dėl kurios gali augti svoris, – hormonų terapija.

Jei moteris nekeičia mitybos, svoris pradeda augti, o tuomet atsiranda ir įvairūs virškinimo sutrikimai, nes sutrinka žarnyno mikrobiota, formuojasi lėtinė depresija, nuovargis, prakaitavimas, sunkumas kvėpuoti. O bloga nuotaika, nepasitikėjimas savo kūnu, sąnarių problemos riboja fizinį aktyvumą.

Cukrus – nuodėmingas įprotis, kurį reikia valdyti

„Svarbu atkreipti dėmesį, kad žmonės, sužinoję, jog serga vėžiu, keičia gyvenimo būdą, atsisako balto cukraus, bet pridėtinį cukrų riboti pamiršta. Jo rasime net tik vaisiuose, bet ir duonoje, ir lietuvių pamėgtame kefyre.

Pasimėgauti saldumynais ir atsipalaiduoti ypač nori remisijoje esantys pacientai, bet tuomet reikia prisiminti, kad suvalgius pyragėlį, reikėtų nueiti apie keturis kilometrus, o po gydymo judėti fiziškai sunku, tad ir neišeikvojamos gautos kalorijos.

Tačiau yra ir gerųjų pavyzdžių. Štai viena mano pacientė per konsultaciją telefonu, kuri truko valandą, nuėjo šešis tūkstančius žingsnių“, – pabrėžė dr. R.Petereit.

24 gramai cukraus – tiek per dieną turėtume gauti cukraus iš visų maisto produktų.

24 gramai cukraus – tiek per dieną turėtume gauti cukraus iš visų maisto produktų. Iš kefyro stiklinės jau gauname, pavyzdžiui, 8 gramus natūralaus cukraus, bet statistiškai eilinis lietuvis per dieną suvartoja net 96 gramus cukraus. Natūralu, kad kol nesužinome apie rimtą ligą – papiktnaudžiaujame.

Gydytojos teigimu, normaliam kūno svoriui palaikyti reikia nedaug kalorijų. Štai fiziškai aktyviai moteriai pakanka – 2000 kcal, o nesportuojančiai – 1600 kcal. Tiek kalorijų „surinkti“ nesudėtinga. Pavyzdžiui, suvalgius bulvyčių ir mėsainį ar dvi dideles saujas riešutų, galime gauti beveik visos dienos moters kalorijų poreikį.

Sveikiausia ir naudingiausia gaminti patiems namuose ir atsisakyti perdirbto maisto, ypač miltinių, bulvinių patiekalų, iš kurių gausime didelę energetinę vertę, bet mažai maistinių medžiagų.

Dr. R.Petereit atkreipia dėmesį ir į geruosius riebalus – tiek vėžio prevencijai, tiek juo susirgus, šie riebalai atlieka svarbų vaidmenį kontroliuojant svorį. Ypač vertingi alyvuogių ir linų sėmenų aliejai, tačiau pastaruoju rekomenduojama gardinti tik jau paruoštą maistą.

„Svarbiausias patarimas – ugdyti įprotį suvartoti mažiau cukraus. Jei vis dėlto norisi ko nors saldaus, pirmiausia reikia rinktis šviežius ar džiovintus vaisius, daug kakavos turintį juodąjį šokoladą, namuose gamintą desertą ir užtikrinti fizinį aktyvumą, kad išlaikytume balansą ir išeikvotume suvartotas kalorijas“, – patarė dr. R.Petereit.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Šiuolaikiškos studijos

Video

20:37
00:58
00:23

Esports namai

Susikurk savo vasaros namus su IKEA

URBAN˙/

Maistas

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką