Kaip rašo „The Sun“, su tokia pozicija sutinka ne visi mitybos specialistai. Jie pabrėžia, kad dabartinių duomenų nepakanka rekomenduoti vyrams atsisakyti pieno, o pats produktas išlieka prieinamu baltymų, kalcio ir B grupės vitaminų šaltiniu.
Pieno nauda kaulams – pervertinama?
Mitybos programėlės „Zoe“ įkūrėjas, Londono Karališkojo koledžo genetinės epidemiologijos prof. T. Spectoras savo tinklaraštyje suabejojo teiginiais, kad pienas turi didelę naudą kaulams ir širdžiai.
Jis pripažino, kad pieno vartojimas siejamas su mažesne storosios žarnos vėžio rizika, tačiau atkreipė dėmesį, kad didesnis jo kiekis, ypač riebaus pieno, kai kuriuose tyrimuose buvo siejamas su padidėjusia prostatos vėžio rizika.
2015 metais „American Journal of Clinical Nutrition“ publikuotoje analizėje, apėmusioje 32 tyrimus, nustatyta, kad gausus pieno produktų, pieno, lieso pieno ir sūrio vartojimas gali būti susijęs su didesne bendra prostatos vėžio rizika.
Tačiau patys tyrimo autoriai pažymėjo, kad pieno produktų ir kalcio vartojimas gali būti susijęs ir su kitais veiksniais, tokiais kaip fizinis aktyvumas, rūkymas ar alkoholio vartojimas.
T.Spectoras taip pat teigia, kad didesnis pieno vartojimas, jo vertinimu, turi mažai arba visai neturi įtakos kaulų lūžių rizikai. Galimas nedidelis poveikis stuburo slankstelių lūžių rizikai, tačiau ne dažniems riešo ar klubo lūžiams.
„Ypač atsargiai vertinu raginimus pieną gausiai vartoti vyrams dėl galimos sąsajos su prostatos vėžiu“, – teigė profesorius.
Vis dėlto jis nepatarė pieno visiškai atsisakyti. Jei žmogui pienas patinka, anot T.Spectoro, nėra rimtos priežasties jo vengti, juolab atsisakyti nedidelio kiekio piene arbatoje ar kavoje. Tačiau pats profesorius mieliau rinktųsi jogurtą, kefyrą ar kitus fermentuotus produktus.
Nėra pagrindo pieną išbraukti iš raciono
Tokie pareiškimai sulaukė kitų mitybos specialistų kritikos. Škotijoje dirbanti dietologė dr. Carrie Ruxton teigė nusivylusi T. Spectoro pasisakymu, nes, jos nuomone, jis labiau paremtas asmenine pozicija nei pakankamais moksliniais įrodymais.
Ji pabrėžė, kad pienas yra aukštos kokybės baltymų, kalcio, B grupės vitaminų ir magnio šaltinis. Kai kurioms žmonių grupėms, pavyzdžiui, paauglėms merginoms, dalies šių medžiagų racione gali trūkti.
„Jeigu žmonėms patinka gerti pieną ar pilti jo į arbatą, kavą ar pusryčių dribsnius, jie gali ir toliau tai daryti“, – sakė dietologė.
Jogurtą ji taip pat laiko geru pasirinkimu ir pažymi, kad jo vartojimas siejamas su nauda kaulų sveikatai bei mažesne širdies ir kraujagyslių ligų ir 2 tipo diabeto rizika.
Kuo pieną pakeisti?
Redingo universiteto maisto mokslo ir mitybos ekspertas profesorius Gunteris Kuhnle sutiko, kad suaugusiems žmonėms pienas tikriausiai nėra nepakeičiamas produktas.
Tačiau tai, anot jo, nereiškia, kad jo reikėtų vengti. „Nemanau, kad pieno vartojimas kaip sveikos mitybos dalis daro žalą“, – sakė jis.
Profesorius pripažino, kad egzistuoja tam tikrų duomenų apie gausesnio pieno ir kitų pieno produktų vartojimo ryšį su prostatos vėžiu, tačiau tai nėra pagrindas visiškai jų atsisakyti.
Jo teigimu, daug svarbiau žiūrėti, ką pienas pakeičia žmogaus racione. Pavyzdžiui, stiklinė pieno vietoj cukrumi saldinto gaiviojo gėrimo daugeliu atvejų būtų geresnis pasirinkimas. Tačiau lyginti pieną su vandeniu sudėtingiau: pienas suteikia baltymų ir kalcio, tačiau kartu turi daugiau energinės vertės ir riebalų.
Ar pienas saugo nuo kaulų lūžių?
Šeimos gydytoja dr. Suzanne Wylie taip pat pažymėjo, kad vien pieno vartojimas greičiausiai neapsaugos sveiko suaugusio žmogaus nuo kaulų lūžių.
Tačiau, jos teigimu, tai nereiškia, kad pienas yra neveiksmingas ar žalingas. Tai tiesiog vienas iš daugelio maisto produktų, suteikiančių kaulų sveikatai reikalingų maistinių medžiagų.
Kalbėdama apie galimą prostatos vėžio riziką gydytoja pabrėžė, kad tyrimai šia tema tęsiami, tačiau dabartinių įrodymų nepakanka rekomenduoti vyrams vien dėl šios priežasties atsisakyti pieno.
Juolab kad kai kurie duomenys rodo priešingą poveikį kitų ligų atveju – pieno produktų vartojimas siejamas su mažesne žarnyno vėžio rizika.
Todėl, pasak specialistų, bendras vaizdas nėra vienareikšmis. Pieno nereikia laikyti nei būtinu „supermaistu“, nei produktu, kurio sveikam žmogui reikėtų vengti. Daug svarbiau – bendras mitybos racionas.



