Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Avižų košė – į sveikatą!

Pusryčiams siūlome pasimėgauti sorų koše.
Photos.com nuotr. / Košė
Šaltinis: „Savaitė“
0
A A

Apie avižų naudą tikrai yra girdėję visi. Kaip ir tai, kad avižų košė – geriausi pusryčiai. Tačiau ką daryti tiems, kurie košių nemėgsta? Tai tikrai ne bėda, juk iš avižų dribsnių galima pagaminti daugybę patiekalų. O pabandyti išties verta – avižos mūsų organizmui labai naudingos.

Avižos, kaip stiprybės suteikiantis augalas, šlovinamos nuo neatmenamų laikų. Ir nenuostabu – jose itin gausu riebalų (iki 9 proc.), taip pat yra daug baltymų, tarp kurių – mūsų sveikatai nepamainomos aminorūgštys triptofanas ir lizinas. Avižose gausu makro ir mikro elementų, vitaminų B1, B2, B6, K ir E. Jose daugiau negu kituose javuose yra geležies, daug sieros, silicio, fosforo, kalio. Taip pat yra magnio, chromo, mangano, cinko, nikelio, fluoro, jodo.

Kadangi avižose yra optimalus angliavandenių, riebalų, vitaminų ir krakmolo procentinis santykis, jos aprūpina organizmą vadinamąja lėtąja energija, padedančia išvengti staigaus cukraus padidėjimo kraujyje, o tai ypač svarbu sergant diabetu.

Avižose yra ir baltymų, būtinų organizmui augti ir audiniams atsikurti. Į avižų sudėtį taip pat įeina tirpioji ląsteliena, kurios nuolat vartojant sumažėja cholesterolio kiekis kraujyje. Patiekalų iš avižų ir jų nuovirų naudinga įtraukti į sergančiųjų tromboflebitu ir išemine širdies liga valgiaraštį.

Nuo viduriavimo ir skrofuliozės

Beje, sąrašas negalavimų, kuriais skundžiantis yra naudingos avižos, tuo dar nesibaigia. Liaudies medicinoje avižų nuoviras vartojamas kaip tulžies ir šlapimo varomoji priemonė, gydant chroniškus uždegiminius procesus. Ypač jos tinka sergant skrandžio ir žarnyno uždegimais. Avižos gerina kepenų ir kasos veiklą, normalizuoja medžiagų apykaitą, todėl yra nepakeičiama dietinės mitybos dalis sveikstantiems po ligų žmonėms, taip pat gydant anemiją (gleivingi avižų nuovirai padeda geriau įsisavinti geležį).

Naudingosios avižų ypatybės pritaikomos ir kosmetikoje. Iš nevalytų avižų gaminamas nuoviras egzemai, diatezei ir uždegiminėms odos ligoms gydyti. Šis nuoviras taip pat yra naudojamas, kaip kaukė sausai, pleiskanojančiai odai. Kai oda riebi, daromos kaukės iš avižų ir kefyro mišinio.

Savo gydomosiomis savybėmis avižų grūdams nenusileidžia ir želmenys. Jų užpilas turi prakaitą ir šlapimą varančių bei karštį mažinančių ypatybių. Tik štai rinkti gydomąsias žoleles reikia vasarą, kai ant žalių šakelių mezgasi varpos.

Naudingi receptai

Tad šiuo metu teks pėdinti į artimiausią parduotuvę ir paieškoti ten nevalytų avižų grūdų. Iš bėdos tiks ir avižiniai dribsniai. Svarbiausia – tinkamai juos vartoti.

Jeigu skrandyje yra žaizda. Vandenyje išvirkite košę iš avižų arba avižų dribsnių, kad būtų drebučių konsistencijos. Nukoškite per kiaurasamtį, įdėkite šaukštą sviesto ir truputį cukraus arba medaus. Viską suvalgykite 1,5 val. iki pusryčių. Taip maitinkitės 2–3 savaites.

Sergant kepenų, inkstų, tulžies pūslės ar kasos ligomis naudingas avižų kisielius: pusę kilogramo avižinių dribsnių suberkite į trijų litrų stiklainį, iki pusės įpilkite vandens, uždenkite servetėle ir pastatykite šiltoje vietoje. Po trijų parų gerai išmaišykite, skystį nuvarvinkite per sietą į aliumininį puodą ir nuolat maišydami užvirkite ant stiprios ugnies. Nei cukraus, nei druskos dėti nereikia. Atvėsintas kisielius valgomas su medumi, uogomis arba uogų sirupu.

Kai vargina bronchitas, dusulys, silpnus plaučius pastiprins tokia priemonė: 0,5 stiklinės avižų užpilkite 2 litrais pieno ir troškinkite apie 1,5–2 val. vidutinės orkaitės temperatūroje. Gerkite po stiklinę prieš naktį.

Sergant cukriniu diabetu reikia 100 g avižų užpilti 0,75–1 litru atvėsinto virinto vandens ir palaikyti 8–12 val. kambario temperatūroje, tuomet nukošti. Gerti po 0,5 stiklinės 3–4 kartus per dieną.
Stiprinamoji priemonė: 1 stiklinę avižų su luobelėmis perrinkite, gerai nuplaukite šaltu vandeniu, užpilkite 5 stiklinėmis šalto vandens ir užvirkite. Paskui virkite ant silpnos ugnies, kol masė sumažės per pusę, tuomet nukoškite. Į nukoštą nuovirą įdėkite 4 šaukštelius medaus.

Idealūs pusryčiai

Soti, naudinga ir nebrangi avižų košė – mėgstamas pusryčių patiekalas visame pasaulyje. Dabar iš avižų gaminami ir smulkūs avižiniai dribsniai, paruošiami akimirksniu. Ruošdami avižų košę, kiekvienai porcijai skirkite po 30 g avižinių dribsnių. Suberkite juos į puodą, įberkite cukraus ir druskos, užpilkite 230 ml pieno arba pieno ir vandens mišinio ir virkite ant silpnos ugnies vis pamaišydami, kol dribsniai sugers skystį. Neleiskite košei pervirti ar tapti pernelyg sausai.

Košę galite pagardinti šaukšteliu bet kokios uogienės, tarkuotu obuoliu, kriauše ar morka, pjaustytu bananu, pusės apelsino arba citrinos sultimis, sauja uogų. O jeigu dar papuoštumėte košę plakta grietinėle, šaukštu medaus arba sirupu…

Tačiau avižų dribsniai naudojami ne tik košėms. Jie kuo puikiausiai tinka daugeliui patiekalų. Pamėginkite išsikepti avižinių sausainių ir pyragą arba, prieš kepdami gruzdintuvėje, apvoliokite avižiniuose dribsniuose upėtakį ar skumbrę.

Taigi ką dar galima pagaminti iš avižų?

„Savaitė“
Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie 15min