TIESAI REIKIA TAVO PALAIKYMO PRISIDĖK
Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą

Laisvasis nardymas Lietuvoje

Laisvasis nardymas
Flickr.com / Laisvasis nardymas
Šaltinis: Giedrius Žilinskas
0
A A

Laisvasis nardymas dar pakankamai jauna sporto šaka, kurią pirmas Lietuvoje prieš 6 metus pradėjo propaguoti ir populiarinti Gytis Žilinskas. Šis charizmatiškas žmogus dalinosi savo žiniomis ir patirtimi sukaupta įvairiose šalyse dalyvautuose laisvojo nardymo kursuose bei iš asmeninės patirties.

Jis buvo pavyzdys siekiantiems tobulėti kolegoms, Deja, bet būtasis laikas naudojamas neatsitiktinai – Gytis Žilinskas mus netikėtai paliko 2012 metų gruodžio 20-ąją. Gerbdami jo atminimą buvę kolegos bei bendražygiai tęsia jo pradėtą veiklą bei dedikuoja šį straipsnį jam.

Laisvasis nardymas (angl. freediving) arba „apnea“ (graik. kvėpavimo sulaikymas) – nardymas be oro arba vienu įkvėpimu. Nardymas vienu įkvėpimu pasufleravo ir laisvojo nardymo asociacijos „Vienu įkvėpimu“, kurios vienas iš steigėjų buvo ir G. Žilinskas, pavadinimą. Asociacija šiuo metu buria visus šios sporto šakos entuziastus ir kol kas yra vienintelė sportininkų rėmėja.

Laisvasis nardymas pirmiausia tai nėrimas norint pajusti ypatingus pojūčius. Noras pasiekti džiaugsmą ir euforiją nuo galimybės skraidyti visuose trijuose matmenyse iki paslaptingo povandeninio pasaulio vaizdų. Yra žmonių, kuriems nepakanka absoliučios tylos stebėjimo ir jie žiūri į laisvąjį nardymą kaip į atskirą sporto šaką.
 
Laisvąjį nardymą galima skirstyti į nardymą kaip sportą ir kaip malonų hobį. Laisvasis nardymas yra gana ekstremali sporto šaka todėl naras privalo turėti puikų fizinį pasiruošimą, didelio tūrio „gerus“ plaučius, vidinę pusiausvyrą ir nemažai žinių fiziologijos, fizikos, chemijos ir psichologijos srityse. Norint pasiekti gerų rezultatų šis sportas reikalauja pastovaus ir kruopštaus darbo lavinančio sportininko kūną ir psichologiją. Laisvuoju nardymu galima mėgautis ir nedalyvaujant varžybose. Tai puikiai atpalaiduojanti ir gerai veikianti kūną ir protą sveikatingumo praktika.

Nesusipažinus su laisvojo nardymo pagrindinėmis taisyklėmis nerekomenduojama bandyti maksimaliai sulaikyti kvėpavimo netgi negiliame baseine. Viena pagrindinių taisyklių - negalima vienam, be šalia esančio pagalbininko, siekti maksimalių nardymo ar oro sulaikymo po vandeniu rezultatų. Būtina žinoti, kad bandymai išmokti ilgam sulaikyti kvėpavimą gali sukelti sveikatos sutrikimus, pasireiškiančius kraujospūdžio, kvėpavimo, širdies ritmo (aritmiją), psichologiniais bei panašiais sutrikimais. Norint pradėti užsiiminėti laisvuoju nardymu geriausia visų pirma kreiptis konsultacijų, patarimų ir pagalbos į laisvojo nardymo (freedaiving'o) specialistus arba baigti laisvojo nardymo kursus, kuriuos vesti gali tik kvalifikuoti instruktoriai.

Šiai dienai yra dvi pagrindinės federacijos, kurios vysto laisvąjį nardymą: AIDA ir CMAS. AIDA (International Association for the Development of Apnea) buvo įkurta 90-jų metų pradžioje Apnea Tyrinėjimo Tarptautinės Asociacijos pagrindu. Nepaisant to, kad oficialiai ji neturi jokio finansavimo iš sporto komitetų, šiuo mentu tai didžiausia ir įžymiausia apnea federacija,. CMAS (Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) federacija įkurta 1959 metais, yra aktyviai palaikoma Olimpinių Komitetų, kadangi joje yra pristatomos visos povandeninio sporto šakos.

Laisvojo nardymo varžybose baseine yra varžomasi trijose rungtyse.

  • Statika (STA)
    Statika, yra vienintelė disciplina, kurioje rezultatai yra matuojami ne metrais, o sekundėmis. Naras sulaiko kvėpavimą ir veidu žemyn guli ant vandens paviršiaus. Dažniausiai ši rungtis atliekama baseine, bet galima ją daryti ir atvirame vandenyje.
  • Dinamika su plaukmenimis (DYN)
    Nardytojas neria baseine su plaukmenimis ar su plaukmeniu (monolastu) į tolį. Kūnas visą nerimo laiką turi būti po vandeniu.
  • Dinamika be plaukmenų (DNF)
    Nėrimas pagal tas pačias taisykles kaip ir DYN, tik be plaukmenų. Paplitęs ir efektyviausias plaukimo būdas – modifikuotas brasas.

Lietuvos nacionaliniai rekordai:

Vyrai:

Jurij Nesvat STA 06:09 –
Tadas Jurgaitis DNF – 121
Aleksej Juščenko DYN – 141
Mindaugas Kreivėnas CWT – 58
Mindaugas Kreivėnas CNF – 46
Mindaugas Kreivėnas FIM – 61
Aleksėjus Juščenko VWT – 51,8
Mindaugas Kreivėnas NL – 103
  
Moterys:

Olga Špitaliova STA 04:22 –
Olga Špitaliova DNF – 106
Olga Špitaliova DYN – 150

Lietuvos sportininkių tarpe laisvojo nardymo rungtys atvirame vandenyje dar nėra populiarios, bet O. Špitaliovos pasiektas DYN rungties rezultatas (150 metrų) yra absoliučiai geriausias net ir vyrų tarpe, todėl laisvojo nardymo bendruomenė nekantriai laukia ir pirmųjų atviro vandens rungčių rekordų.

Mūsų sportininkai yra pasiekę ir geresnių rezultatų, tik jie oficialiai neregistruoti, nes buvo užfiksuoti laisvojo nardymo treniruočių ar kursų metu. Gytis Žilinskas STA disciplinoje parodė įspūdingą oro užlaikymo laiką – 6:33, DYN disciplinoje nunėrė 167 metrus, o CNF disciplinoje panėrė net į 50,1 metro gylį.

Nuo geriausio pasaulyje Branko Petrovič STA (statikos) pasiekimo, kuris yra 12,11 min, mūsų sportininkai atsilieka dar gana stipriai, bet kiekvienais metais gerinami rezultatai nuteikia tikrai optimistiškai.

Mūsų sportininkai kiekvienais metais dalyvauja laisvojo nardymo varžybose „Ryga Freediving Cup AIDA“, rengiamose Rygoje, Latvija. Šios varžybos sutraukia daug pajėgių sportininkų iš įvairių šalių. Lietuviams iki šiol yra pavykę iškovoti net pirmą vietą komandinėje rungtyje 2010 metais rengtose varžybose. Deja, bet individualioje rungtyje lietuviams vis nepasisekdavo ir geriausi pasiekimai iki šiol yra 2 kartus iškovotos ketvirtos vietos.

2014 m. vasario mėnesį ir vėl vyks tarptautinės laisvojo nardymo varžybos „Ryga Freediving Cup AIDA“. Jose ruošiasi dalyvauti net 6 Lietuvos sportininkai, kurie sieks gerinti asmeninius bei nacionalinius rekordus baseine atliekamose rungtyse.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Temos: 1 Aritmija

Dakaras 2018

Parašykite atsiliepimą apie 15min