Dabar populiaru
15min be reklamos
Publikuota: 2013 spalio 28d. 08:43

Sveika paauglių mityba

Paauglių mityba yra be galo svarbi
Lei Nani, Flickr.com / Paauglių mityba yra be galo svarbi
Paauglystė – toks laikotarpis, kuomet vaikas siekia savarankiškumo. Taip pat jau pats renkasi kada ir ką valgyti. Tačiau jo pasirinkimas toli gražu ne visada atitinka sveikos mitybos principus. Koks gi turėtų būti paauglio mitybos racionas? Paauglystėje, kuomet vaikas intensyviai auga, organizmui reikalingos didelės energijos atsargos ir maistinės medžiagos.
Netinkami paauglių mitybos įpročiai

Mažylio, ikimokyklinio amžiaus vaiko ar mokyklinuko racioną tėvai gali gana lengvai kontroliuoti. Tačiau sekti paauglio mitybą yra kur kas sudėtingiau. Tėvų nuomonė tokio amžiaus vaikui jau nėra nenuginčijama, jis linkęs pats priimti sprendimus vienais ar kitais klausimais. Paaugliai iš tėvų gauna arbatpinigių, kuriuos mielai išleidžia greito maisto restoranuose, šokoladams, gazuotiems gėrimams ir kitiems ne itin sveikiems užkandžiams. Yra ir kitas kraštutinumas – nepatenkinti savo išvaizda imasi laikytis alinančių dietų.

Visgi didžiąją dienos maisto dalį paauglys gauna namuose, todėl tėvų užduotis – padaryti taip, kad vaiko mityba būtų subalansuota, įvairi ir reguliari. Labai svarbus yra asmeninis pavyzdys. Todėl suaugusieji turėtų liautis laikytis įvairiausių dietų ir neruošti šeimai pusfabrikačių.

Kokia turi būti sveika paauglio mityba?

Paaiškinkite vaikui, kad nesubalansuota mityba ar nuolatinės dietos, visų pirma, gali pakenkti paauglio sveikatai: slenka plaukai, atsiranda pleiskanos, išsausėja oda, sluoksniuojasi nagai.

Dėl intensyvaus augimo ir hormonų pokyčių organizme paaugliui itin reikia baltymų. Tinkamiausi gyvūninės kilmės baltymai – mėsa, paukštiena, žuvis. Vegetarizmas, kuris tampa vis populiaresnis paauglių tarpe, yra visiškai netinkamas mitybos būdas šiame amžiaus periode. Tai gali sukelti anemiją, sutrikdyti endokrininės sistemos veiklą. Mergaitėms gali sutrikti menstruacinis ciklas, išsivystyti nevaisingumas.

Paauglystėje organizmui labai svarbus kalcis. Jo trukumas gali sukelti kaulų ir raumenų ligas: skoliozę, laikysenos sutrikimus, vyresniame amžiuje gali išsivystyti osteochindrozė ar osteoporozė. Geriausi kalcio šaltiniai – pienas bei rauginto pieno produktai, ypač varškė.

Paauglio valgiaraštyje privalo būti ir riebalų. Tačiau reikėtų vengti sočiųjų riebalų. Apie 30 proc. viso riebalų kiekio turėtų sudaryti augaliniai, o likusią dalį geriau gauti iš pieno produktų, pavyzdžiui, sviesto ar grietinės. Nevertėtų piktnaudžiauti ir greitaisiais angliavandeniais – jų paauglio meniu turėtų būti ne daugiau kaip 20-30 proc. Likę 70-80 proc.– tai produktai, savo sudėtimi turtingi ląsteliena: grūdinės kultūros, daržovės, vaisiai.

Kada ir kiek?

Idealiu atveju, paauglys turėtų valgyti keturis kartus per dieną, tačiau laikytis tokio režimo ne visiems pavyksta. Tėvų užduotis – stengtis, kad vaikas valgytų laiku. Paauglio pusryčiai privalo aprūpinti organizmą 25 proc. paros energijos kiekio, pietūs – 35-40 proc., pavakariai – 15 proc., o vakarienė – 20-25 proc.

Pusryčiai, pietūs ir vakarienė privalo būti karšti patiekalai. Pageidautina, kad paauglys suvalgytų 3 porcijas pieno produktų per dieną, įskaitant pienišką košę ar varškės apkepą. O šviežios daržovės ar vaisiai yra privalomi kiekvieno valgio metu, taip pat juos reikėtų rinktis kaip užkandžius, vietoje bulvių traškučių ar saldainių.

Atmintinė tėvams

Mitybos sutrikimas – viena iš svarbiausių lėtinių susirgimų paauglystėje priežasčių. Kontroliuoti vaiko racioną šiuo amžiaus periodu gana sudėtinga. Būtent todėl, tėvai privalo būti kur kas dėmesingesni atžalos valgiaraščiui, rodyti asmeninį sveikos mitybos pavyzdį.

Norėdamas tęsti – užsiregistruok

Temos: 1 Sveika mityba

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Mano kiemas

Atsakingai kuriamas šeimos verslas

Video

00:55
01:32
00:56

Esports namai

Grožio programa 360°

URBAN˙/

Kiekvienas gali

Kiekvienas gali
Parašykite atsiliepimą apie 15min