Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Mitas apie linolo rūgštį: greitą lieknėjimą žadantys papildai per metus padeda numesti 1 kg

Lieknėjimas
Vida Press nuotr. / Lieknėjimas
Šaltinis: 15min
0
A A

Įvairiuose interneto forumuose, kuriuose moterys dalinas įvairiais lieknėjimo receptais, galima rasti informacijos apie esą augalinį maisto papildą, kuris sportuojant padeda deginti riebalus. Šis preparatas rekomenduojamas visiems, kurie nori sulieknėti sportuodami.

Daugiau 15min Gyvenimas naujienų – mūsų Facebook puslapyje!

Svarbiausia šio papildo sudėtinė dalis – konjuguota linolo rūgštis, kuri stebuklingai tirpdo riebalus, padidina medžiagų apykaitos greitį; mažina tikimybę, kad numesti kilogramai sugrįš, nemažina raumenų.

Lietuvos olimpinio sporto centro sportininkų mitybos specialistas dr. Marius Baranauskas sklaido šį mitą, pataria, užuot švaisčius pinigus vėjais, atidžiai peržiūrėti savo mitybos planą, ir pateikia mokslu pagrįstus faktus apie linolio rūgštį.

Konjuguotą linolo rūgštį gamina atrajojantys gyvuliai

Konjuguotosios linolo rūgšties (KLR) sintezė vyksta atrajojančių gyvulių skrandyje ir audiniuose. Daug jos pasigamina karvių, ožkų, avių, buivolų, mažesniais kiekiais – kiaulių, vištų ir kalakutų virškinamajame trakte. Skrandyje ji susidaro kaip tarpinis junginys. Riebalų rūgštys iš skrandžio yra absorbuojamos į plonąsias žarnas ir vėliau į pieno riebalus. Tokios sintezės metu atrajotojų piene susidaro apie 70-80 proc. KLR.

Todėl apie 60 proc. KLR randama piene ir pieno produktuose, 37 proc. – mėsoje ir mėsos produktuose.

Manoma, kad 70 kg sveriančiam žmogui pakanka suvartoti 3,5 g KLR per parą. Nenugriebtame piene pieno riebalai vidutiniškai sudaro 3,5 proc., iš kurių 0,5 proc. yra KLR. Taigi su viena 220 ml nenugriebto pieno stikline ir viena porcija sūrio (30 g) galima gauti apie 90 mg KLR.

Realus poveikis – tik gyvūnams

Pasak M.Baranausko, tyrimų, patvirtinančių KLR maisto papildų vartojimo veiksmingumą ir naudą žmonėms, esamu metu nėra daug atlikta.

Beveik visi KLR vartojimo poveikiai nustatyti atlikus eksperimentus su gyvūnais. Nustatyta, kad KLR vartojimas turi priešvėžinį poveikį, sumažina riziką sirgti ateroskleroze ir diabetu, gerina imuninės sistemos veiklą.

Tačiau tyrimų, atliktų su žmonėmis, duomenys nepatvirtino reikšmingo KLR poveikio gliukozės ir hormono insulino apykaitai organizme. Paaiškėjo, kad KLR vartojimas nedaro poveikio bendrai cholesterolio, mažo ir didelio tankio lipoproteinų koncentracijoms tarp ateroskleroze sergančių pacientų.

Antra vertus, tyrimų atliktų su žmonėmis, rezultatai patvirtino KLR maisto papildų vartojimo derinyje su vitaminu E veiksmingumą mažinant uždegiminių markerių lygį kraujyje tarp reumatoidiniu artritu sergančių žmonių.

Padeda numesti tik 1 kg per metus

KLR vartojimas sumažina hormono leptino, mažo tankio lipoproteinų, triacilglicerolių koncentraciją, blokuoja riebalų rūgščių patekimą į riebalines ląsteles, skatina lipolizę ir riebalų rūgščių oksidaciją organizme. Teoriškai tokiu būdu mažinamas riebalų sukaupimas organizme, o tai lyg ir turėtų padėti sumažinti kūno riebalų masę.

„Vis dėlto, su žmonėmis atliktų tyrimų duomenimis, nėra konkrečių įrodymų, kad būtent KLR maisto papildų vartojimas padėtų sumažinti kūno riebalų masę.

Tik vienos studijos metu nustatyta, kad KLR papildų ilgos trukmės vartojimas po 3,4 g/dieną per 12 mėnesių sportuojant padėjo riebalų masę sumažinti 1–2 kg. Manoma, kad riebalų masės sumažėjimą nulėmė tik sistemingai įveikiami fiziniai krūviai arba fizinių krūvių ir KLR maisto papildų vartojimo derinys“, - teigė pašnekovas.

Asmeninio archyvo nuotr./Marius Baranauskas
Asmeninio archyvo nuotr./Marius Baranauskas

Kokios vartojimo rekomendacijos?

Taigi siekiantiems sumažinti riebalų masę specialistas nerekomenduojama vartoti KLR maisto papildų. Šios rūgšties pakanka gauti su įprastiniu maistu.

KLR kiekis įprastiniuose maisto produktuose (mg/1 g riebalų):

homogenizuotame piene – 4,8-5,5 mg,

kondensuotame piene – 7 mg,

svieste – 4,7-6,1 mg,

varškėje – 4,5 mg,

pieniškuose valgomuosiuose leduose – 3,6 mg,

grietinėje – 4,6 mg, jogurte – 4,8 mg,

vidutinio riebumo čederio sūryje – 4,1 mg,

ėrienoje – 5,6 mg,

jautienoje – 4,3 mg,

veršienoje – 2,7 mg,

kiaulienoje – 0,6 mg,

kalakutienoje – 2,6 mg,

lašišoje – 0,3 mg,

kiaušinio trynyje – 0,6 mg,

saulėgrąžų aliejuje – 0,7 mg.

Saugi, pašalinio poveikio nesukelianti KLR maisto papildų dozė svyruoja nuo 3 iki 6 g per dieną, tačiau nustatyta, kad visiškai užtenka gauti ir 3 mg. Didesnės nei 3,4 g KLR dozės nėra labiau veiksmingos.

Nustatytas pašalinis poveikis

Be to, buvo išaiškintas pašalinis KLR papildų vartojimo poveikis. Nuolat vartojamos didelės KLR papildų dozės gali sukelti distresą virškinamajame trakte, pilvo skausmą, pykinimą, vėmimą, dujų susikaupimą.

Papildo vartojimas per didelėmis dozėmis gali sumažinti hormono leptino aktyvumą, lemti hormono insulino rezistenciškumą, hiperinsulinemiją ir hiperglikemiją bei padidėjusią kepenų suriebėjimo, metabolinio sindromo ir cukrinio diabeto pasireiškimo riziką.

Taip pat perdozavus KLR papildų, organizme gali prasidėti procesai, didinantys riziką formuotis kraujo krešuliams, vykti insultui ar infarktui.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką