Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Rudeniniai vitaminai vaikams

Obuolių pintinė
Fotolia nuotr. / Obuolių pintinė
Šaltinis: www.5diena.eu
0
A A

Mokslo metų pradžia sutampa su dosniu gerybių derliumi, o vaisiai ir daržovės – geriausias vitaminų, mineralinių medžiagų ir maistinių skaidulų šaltinis. Apie jų naudą augančiam vaiko organizmui ir vartojimo ypatumus pasakoja dietologė Lina Viniarskaitė.

Daugiau 15min Gyvenimas naujienų – mūsų Facebook puslapyje!

Geriausia – švieži

Atšalus orams, darželius ir mokyklas pradėję lankyti vaikai pradeda sirgti. Todėl ruduo, dosnus šviežiais vaisiais ir daržovėmis, geriausias laikas stiprinti mažųjų sveikatą.

Tik ką sunokusiuose obuoliuose gausu C ir B grupės vitaminų, karotino ir pektino, kalcio. Savo vertingumu ir skoniu neprilygstamos vynuogės – geležies, kalio, magnio, vitaminų C ir B šaltinis.

Artėjant tamsiajam metų laikui, D vitamino atsargas pravartu papildyti dažniau vartojant baklažanų, morkų, burokėlių. Tačiau dietologės L. Viniarskaitės nuomone, svarbiausia yra ne konkrečių vaisių ir daržovių nauda, o jų įvairovė.

„Svarbiausia vaiko mityboje – įvairumas. Kuo įvairesnių rūšių ir spalvų vaisių, daržovių jam siūlote, tuo daugiau naudos gauna organizmas. Ruduo tam ypač palankus metas, nes mūsų regionuose užauga ir sunoksta daug vitaminingų gėrybių“, – įsitikinusi specialistė.

Pasak dietologės, ne tik skaniausi, bet ir patys vertingiausi yra švieži vaisiai ir daržovės, tačiau apdorotuose taip pat išlieka naudingųjų medžiagų. „Viskas priklauso nuo to, kokiu būdu jie buvo paruošti. 

Svarbiausia vaiko mityboje – įvairumas. Kuo įvairesnių rūšių ir spalvų vaisių, daržovių jam siūlote, tuo daugiau naudos gauna organizmas

Pavyzdžiui, daugiausia vitaminų išsaugo garuose ruošiamos daržovės. Mažiau – verdamos vandenyje. Kad nauda būtų maksimali, geriausia virti kuo trumpiau nedideliame nesūdyto ir nesaldinto vandens kiekyje.

Daugiausia vitaminų daržovės ir vaisiai praranda kepami“. Kad organizmas būtų aprūpintas reikiamu vitaminų kiekiu, specialistės teigimu, kiekvieną dieną vaikas turėtų suvalgyti 3-5 porcijas daržovių ir 2-4 porcijas vaisių. Kiek yra viena porcija?

„Pavyzdžiui, vienas vaisius ar stiklinė šviežiai spaustų sulčių. Vaisių ir daržovių odelė taip pat vertinga, todėl, jei produktai yra švieži, geriausia siūlyti neluptus“, – tikina specialistė.

Saugu ir sveika

O ką daryti žiemą, kai vaiko organizmui reikia ypatingai daug ir vitaminų, ir mineralinių medžiagų, tačiau šviežių vaisių ir daržovių pasiūla gerokai sumažėja?

„Geriausia produktų atsargomis šalčiausiam metų laikui pasirūpinti dar vasarą ar ankstyvą rudenį, kuomet soduose ir daržuose sunoksta derlius.

Puikios vitaminų atsargos žiemai – šaldyti produktai (šaldymas – geriausias konservavimo būdas), namuose spaustos sultys, uogienės, kompotai, džiovinti vaisiai.

Rauginti ir marinuoti produktai – ne pats geriausias pasirinkimas vaiko valgiaraščiui. Todėl, jei yra galimybė, kopūstų, morkų, obuolių ir kitų gėrybių galima gana ilgą laiką išsaugoti rūsyje.

Puikios vitaminų atsargos žiemai – šaldyti produktai (šaldymas – geriausias konservavimo būdas), namuose spaustos sultys, uogienės, kompotai, džiovinti vaisiai.

Šaldytų vaisių ir daržovių taip pat galima įsigyti parduotuvėse“, – vaikų sveikata besirūpinantiems tėvams patarimus dalina L. Viniarskaitė.

Nepasirūpinusiems atsargomis, dietologė rekomenduoja nenumoti ranka į atvežtinius vaisius ir daržoves. Jie taip pat naudingi sukauptų vertingųjų medžiagų atsargomis. „Tačiau pirmenybę reikėtų teikti tiems produktams, kurie iki mūsų šalies keliavo trumpiausią kelią. Nepamiršti jų nuplauti”.

Iš tiesų, atsižvelgiant į vartotojų poreikį pirkti ne tik puikios išvaizdos, bet ir saugius bei vertingus produktus, Europos Sąjungos šalyse yra nustatyti griežti šviežių vaisių ir daržovių kokybės reikalavimai.

Paisant tiek bendrųjų, tiek specialiųjų reikalavimų, prekybos centrus pasiekia pakankamai subrendę, nepažeisti ir nesugedę, be kenkėjų, pašalinio skonio ir kvapo produktai.

Jų kokybės kontrolę tiek didžiuosiuose ir mažuosiuose prekybos centruose, tiek gatvės prekybos vietose ar turgavietėse nuolatos atlieka Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba.

Todėl iš įvairių ES šalių atkeliavę švieži vaisiai ir daržovės taip pat drąsiai gali būti įtraukti į kasdienį mažųjų vartotojų racioną.

Vitaminai ir mineralai kai kuriuose vaisiuose ir daržovėse

Vaisiai ir daržovės

Vitaminai ir mineralai

Obuoliai

C, B, P, A, geležis, kalis, natris, kalcis.

Kriaušės

A, C, K, B, kalis, magnis, geležis, varis.

Slyvos

A, B, C, natris, kalis, geležis, varis.

Vynuogės

A, C, B, PP, geležis, varis, cinkas, jodas.

Morkos

B, PP, C, E, K, kalis, geležis, fosforas, magnis.

Kopūstai

PP, A, U, C, natrio, geležies, kalio

Burokėliai

PP, B, C, kalis, kalcis, geležis, fosforas.

Pupelės

C, B, magnis, fosforas, kalis, kalcis, cinkas.

ES finansuojama priemonė
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką