Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Gerasis ir blogasis kalcis – ką būtina žinoti?

Kalcio nauda nuo mažens
Flickr.com / Kalcio nauda nuo mažens
Šaltinis: 15min
1
A A

Gamtoje esama dviejų kalcio pavidalų. Organinio (gerojo) kalcio, kurį lengvai pasisavina kaulai, ir neorganinio (blogojo), kurį organizmas įsisaviną žymiai sunkiau. Jeigu vartojame daugiau neorganinio kalcio produktų, mūsų kaulų ląstelių irimas vyksta greičiau nei atkūrimas, ir tuomet mažėja kaulinė masė, gali rastis osteoporozė. Tačiau ar rinkdamiesi maisto racioną gerai žinome, kurį kalcį vartojame?

Daugiau 15min Gyvenimas naujienų – mūsų Facebook puslapyje!

Gausu organinio kalcio yra daržovėse ir vaisiuose (o ypač jų žievelėse), šviežiose sultyse, kiaušiniuose, sėlenose, kviečių ir avižų daiguose, riešutuose, meduje, šviežiame karvių ir ožkų piene.

Neorganinio kalcio yra visuose kalcio turinčiuose rafinuotuose produktuose: duonoje, pasterizuotame arba virintame piene ir iš jo gaunamuose raugintuose produktuose, virintame vandenyje, visuose termiškai apdorotuose produktuose (kurie kaitinami daugiau nei 100 C°) ir sintetiškai gaunamuose kalcio preparatuose.

Kadangi šiuolaikinis žmogus vartoja vis daugiau rafinuotų, termiškai padorotų produktų, tai yra atsakymas, kodėl tikimybė, jog jam (jai) išsivystys osteoporozė, yra didesnė nei bet kada anksčiau.

Shutterstock nuotr./Duona
Shutterstock nuotr./Duona

Formuojasi akmenys

Gerasis kalcis organizme sudaro lengvai tirpstančias druskas. Šios yra būtinos kraujotakos procesams, saugo mūsų kraują nuo bakterijų patekimo į jį per kraujagysles, prideda prie normalaus kaulų ir dantų augimo, gerina nervų sistemos veiklą bei atlieka daug kitų naudingų organizmui funkcijų.

Tuo tarpu, didžioji dalis neorganinio kalcio tampa netirpių kalcio druskų, kurios sudaro inkstų kepenų ir tulžies pūslės akmenų pagrindą, formavimosi medžiagą.

Tai bloga žinia visiems mėgstantys šviežią baltą duoną ir keptas sviestines bandeles – šių maistinių produktų dėka jūsų organizme auga akmenys (ypač tulžies pūslėje).

Tam, kad organizmas galėtų pasisavinti neorganinį kalcį, jam tenka semtis nemažai mikro ir maro elementų, o tai trikdo medžiagų apykaitos procesą.

Dėl šios priežasties nepaprastai svarbu atkreipti dėmesį į paprastas mitybos taisykles, kurios kompleksiškai apsaugos nuo galimų sveikatos sutrikimų.

Fotolia nuotr./Sveika mityba
Fotolia nuotr./Sveika mityba

Įdomūs faktai

  • Kalcis patenka į elementų, sudarančių mūsų kūną, penketuką. Po anglies, deguonies, vendenilio ir azoto kalcis užima garbingą penktąją poziciją. Žmogaus organizme vidutiniškai yra apie 1200 g. kalcio ir 99 proc. to kiekio kauluose.

  • Moksliškai įrodyta, jog iš suaugusio žmogaus kaulinio audinio organizmas pasiima iki 700 mg kalcio, todėl toks pat kiekis kalcio turėtų atsinaujinti.

  • Jeigu kalcio kiekis kraujyje yra nepakankamas, jis bus intensyviai imamas iš kaulų, ir kaulinės subtancijos masės su laiku ims mažėti.

  • Virškinant mėsą, sūrį, cukrų, gyvulinius riebalus organizmas gauna didelius kiekius žalingų rūgščių, kurios nuodija organizmą. Kalcio druskos tas rūgštis neutralizuoja ir taip apsaugo nuo visiško apnuodijimo. Tiesa, kuo daugiau šių produktų mūsų meniu, tuo mažiau kalcio lieka kauluose.

Parengta pagal M.Tombak knygą „Pagydyti nepagydomą“. Vilnius: „Vaga“, 2013 m.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką