Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Vaisiai ir daržovės nėščiosios mityboje

Nėštumo metu ypač svarbi sveika mityba
Fotolia nuotr. / Nėštumo metu ypač svarbi sveika mityba
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Kad vaisius vystytųsi normaliai, būsimos mamytės racione neturėtų stigti organizmui būtinų vitaminų ir mikroelementų. Jų atsargas galima papildyti vartojant kuo įvairesnius vaisius ir daržoves.

Daugiau 15min Gyvenimas naujienų – mūsų Facebook puslapyje!

Kad vaikelis gautų reikiamą kiekį augimui ir vystimuisi reikalingų medžiagų, labai svarbu vartoti kuo įvairesnį maistą. Be grūdų, baltymų ir pieno produktų, svarbią vietą nėščiosios racione turėtų užimti vaisiai ir daržovės.

Vytauto Skuodžio nuotr./Lina Viniarskaitė
Vytauto Skuodžio nuotr./Lina Viniarskaitė

Pasak dietologės Linos Viniarskaitės, kad organizmui nestigtų naudingųjų medžiagų, svarbu paisyti sveikos mitybos piramidės rekomendacijų.

Pagal ją per dieną patartina suvalgyti nuo 3 iki 5 porcijų daržovių ir nuo 2 iki 4 porcijų vaisių. Anot specialistės, viena porcija – tai vienas vaisius, daržovė ar stiklinė šviežiai spaustų jų sulčių.

Nors vaisiai ir daržovės moters organizmą papildo pačiais įvairiausiais vitaminais ir mikroelementais, tačiau labiausiai kūdikio vystimosi laikotarpiu reikėtų pasirūpinti folio rūgšties, geležies, magnio ir cinko atsargomis, nes jų, gydytojų pastebėjimu, pritrūksta dažniausiai.

Folio rūgštis. Folio rūgštis, dar kitaip vadinama vitaminu B9, yra būtina, kad apsaugotų nuo vaisiaus vystimosi sutrikimų ir nėštumo komplikacijų.

per dieną patartina suvalgyti nuo 3 iki 5 porcijų daržovių ir nuo 2 iki 4 porcijų vaisių

Reikiamam šio vitamino kiekiui užtikrinti dažniausiai yra skiriamas maisto papildas, tačiau didėjantį folio rūgšties poreikį galima papilti ir su maistu.

Šios medžiagos yra ankštinėse daržovėse (pupelėse, žirniuose, šparaguose), špinatuose. Nedidelis kiekis aptinkamas braškėse ir avietėse, įvairiuose egzotiniuose vaisiuose (nuo citrusinių vaisių iki melionų, bananų, avokadų).

Nors ir turinčios nedidelį folio rūgšties kiekį, vertingos šios daržovės: pomidorai, burokėliai, brokoliai, briuseliniai kopūstai.

Geležis. Augant vaisiui, moters organizme didėja kraujo tūris, todėl išauga geležies poreikis. Šis mikroelementas yra būtinas raudonųjų kraujo kūnelių gamybai, taip pat padeda vystytis kaulams, jungiamiesiems audiniams.

didžiausias vitaminų ir mikroelementų šaltinis yra švieži vaisiai ir daržovės, todėl ruduo rūpintis savo ir kūdikio sveikata yra ypač palankus laikas

Geležies aptinkama ankštinėse (pupelėse, lęšiuose), taip pat tamsiai žalios spalvos daržovėse (brokoliuose, špinatuose, agurkuose).

Ši medžiaga įsisavinama geriau, jei vartojama kartu su vitaminu C. Daug jo esama citrusiniuose vaisiuose, obuoliuose ir jų sultyse, paprikose, morkose. Ryšelyje ridikėlių vitamino C yra ne mažiau nei citrinoje.

Magnis. Magnio trūkumas besilaukiančios moters organizme gali pasireikšti ne tik naktimis iš lovos priverčiančiu iššokti mėšlungiu.

Atpalaiduojantis raumenis ir saugantis nuo priešlaikinio gimdymo, magnis yra būtinas apsisaugoti nuo ankstyvų sąrėmių. Taip pat svarbus vaikučio kaulų, dantukų formavimuisi.

Kad nepritruktų šio mikroelemento, dienos racioną vertėtų papildyti tamsiai žaliomis lapinėmis daržovėmis (pavyzdžiui, špinatais). Prie mėsos patiekalų kaip garnyrą dažniau vartoti brokolius, nepamiršti pupelių. Puikus desertas norinčioms su maistu gauti daugiau magnio – slyvos.

Cinkas. Cinkas besivystančiam kūdikiui taip pat labai svarbus. Jis padeda formuotis imuninei sistemai, skonio, regos ir uoslės pojūčiams, nuo jo priklauso kraujo krešėjimas ir vaisingumas. Dėl jo trūkumo sutrinka ląstelių dauginimasis, taigi ir vystimosi procesai.

Cinko atsargas galima papildyti dažniau valgant vynuoges, pupeles, brokolius. Nepakeičiamas cinko šaltinis – šilauogės. Kad organizmas būtų aprūpintas vertingiausiomis medžiagomis (tarp jų ir geležimi, magniu, folio rūgštimi), per dieną pakanka suvalgyti pusę stiklinės šių uogų.

L. Viniarskaitės teigimu, didžiausias vitaminų ir mikroelementų šaltinis yra švieži vaisiai ir daržovės, todėl ruduo rūpintis savo ir kūdikio sveikata yra ypač palankus laikas.

Žiemą organizmą naudingomis medžiagomis galima papildyti didelę dalį vitaminų ir mikroelementų išsaugojusiomis šaldytomis daržovėmis, uogomis, namuose spaustomis sultimis ir kompotais, uogienėmis ir džiovintais vaisiais.

Besilaukiančios moters organizmui dėl juose esančių vertingų medžiagų naudingi ne tik Lietuvoje, bet ir kitose Europos Sąjungos šalyse užauginti bei mūsų prekybos centruose parduodami vaisiai ir daržovės.

Jų kokybė yra itin aukšta, nes jų auginimą, saugojimą, gabenimą ir pardavimą reglamentuoja griežti ES įstatymai. Europos Komisija nuolatos konsultuojasi su mokslininkais iš visos Europos, dirbančiais Europos maisto saugos tarnyboje, ir pagal jų rekomendacijas koreguoja reikalavimus augintojams, tiekėjams ir pardavėjams. Todėl šie vaisiai ir daržovės neabejotinai gali papildyti nėščios moters racioną. 

 

Parengta remiantis Patrick Holford ir Susannah Lawson „Pilnavertė moters mityba. Prieš pastojant, nėštumo metu ir po gimdymo“ ir Marjorie Greenfield „Nėščios moters vadovas“.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką