Penkiasdešimt metų Rasų šventę fotografuojantis V.Daraškevičius: trumpiausia naktis sklidina mistikos

Rasų švenčių tradicija Lietuvoje atgimė 1967 metais Kernavėje. Iniciatoriais tapo būrelis bendraminčių, priklaususių Indijos bičiulių draugijai. Ilgainiui atsigręžę į baltiškąsias tradicijas bei papročius jie pradėjo skaityti įvairią literatūrą, domėtis kultūros istorija ir savitu būdu rekonstravo Rasos šventės scenarijų, kuris iš esmės gyvuoja iki pat šių dienų.

1 V.Daraškevičius, V.Balkūno nuotr.
Vytautas Daraškevičius. Vidmanto Balkūno nuotr.

Sovietmečiu tokia, ne partijos nuleista iniciatyva, negalėjo ilgai likti nepastebėta. Jau po poros metų į trumpiausių naktų laikotarpiu Kernavėje besibūriuojančius žmones dėmesį atkreipė valdžia, visa tai traktavusi kaip tarybinei santvarkai pavojų keliančią saviveiklą. Vienam švenčių iniciatoriui Jonui Trinkūnui, nepriklausomybės laikotarpiu tapusiam bendruomenės „Romuva“ vyriausiuoju kriviu, buvo net grasinama pašalinimu iš universiteto, jis buvo persekiojamas, todėl kurį laiką išvis nedalyvavo Rasų šventimuose Kernavėje.

Nors oficialiai šventė niekada nebuvo uždrausta, tačiau valdžia įvairiais būdais bandė užkirsti kelią žmonėms rinktis Kernavėje. Tuo metu iš Vilniaus per parą čia važiuodavo vos keli autobusai. Tad nutikdavo taip, kad tądien autobusai netikėtai „sugesdavo“ ir galimybės pasiekti vietą žmonėms tapdavo itin komplikuotos.

Vėliau, motyvuojant tuo, kad žmonės trypia žolę, buvo neleidžiama būriuotis ant Kernavės piliakalnių – tuomet šventės dalyviai susitikdavo už poros kilometrų, ant Širvintų ir Vilniaus rajonų ribos, bet vis tiek saulėlydį palydėti ateidavo ant piliakalnių.

MicrosoftTeams-image (1)
Verkniai, 1993

Pirmą kartą Rasų šventėje Kernavėje apsilankiau 1970 metais. Tuomet dirbau Vilnius konstravimo biure. Kolektyvas čia buvo jaunatviškas, iniciatyvus, turėjome aktyvų turistų klubą. Kadangi buvau išrinktas komjaunimo komiteto nariu, atsakingu už vadinamąją „kultmasinę“ veiklą, viena pirmųjų mano inciatyvų kaip tik ir buvo autobuso į Rasų šventę Kernavėje suorganizavimas. Tąkart važiavome sausakimši, o prie mūsų prisijungė ne tik biuro darbuotojai, bet ir artimiausių bičiulių būrys.

Rasos mane nepaprastai sužavėjo ir nuo to laiko kasmet štai jau pusę amžiaus stengiuosi nepraleisti nė vienos šventės. Po 1985 metų Rasų šventimas iš Kernavės paplito ir po kitas vietoves – Ladakalnį, Skarbo kalną netoli Vievio, Žeimenos ir Neries santaką, šalia Molėtų ežerų, netoli Birštono bei Trakų. Tačiau Kernavė visada išliko ypatinga tiek istoriškai, tiek kultūriškai, tiek ir fotografiškai.

MicrosoftTeams-image
Kernavė, 2007

Fotografija nuo mokyklos laikų buvo mano hobis – baigus septintą klasę tėtis padovanojo „Smeną“ ir nuo to meto po truputį vis ką nors pafotografuodavau. Tačiau pirmą kartą atvykus į Kernavę ir išvydus Rasų apeigas, tuos šviesių žmonių būrius, patyrus jaudinančią šventės atmosferą, natūraliai ėmiau tai ir fotografuoti.

Vis dėlto niekada čia nesijaučiau vien stebėtoju: mėgau dainuoti liaudies dainas, man buvo artima šios šventės dvasia, traukė jos mistika bei išskirtiniai vaizdai, tad buvau šventės dalyviu, kuris dar ir įamžina tai, ką mato.

VYD_6376rkjbMMM
Kernavė, 2022

Į Rasas žmonės ima rinktis gerokai prieš saulės laidą. Neskubėdami jie vaikšto po apylinkes, merginos ir moterys pievose pina vainikėlius, kuriais pasipuošia galvas ir tai tampa vienu iš charakteringų šios šventės akcentų. Tokia yra Rasų preliudija.

RKern6MMM
Kernavė, 1977
Rasos Stirn2021 portr jb
Stirniai, 2021
RKern17MMM
Kernavė, 1977
R Merk.1jbMMM
Merkinė, 2016

Šventės pradžią simbolizuoja perėjimas pro apeiginius vartus, išpuoštus baltiškais ženklais bei žolynais. Tai tartum persikėlimas iš įprasto, kasdienio pasaulio, į apeiginę, sakraliąją erdvę. Kartais praeinant pro vartus iš ąsočių žmonėms užpilamas vanduo, taip simboliškai apsiprausiant ir apvalant savo kūną bei dvasią.

RKern33-07MMM
Kernavė, 2007
RSantaka95-4MMM
Santaka, 1995
RKern27-97MMM
Kernavė, 1987

Čia žmonės pasklinda po pievas ir kupoliauja – tradiciškai iš penkių skirtingų žolynų renkamos puokštės, kupolės. Tuomet su jomis einama pas „būrėjas“, kurios žaidybine forma žmogui pasakoja apie jo praeitį bei ateitį – čia jau viskas priklauso nuo „būrėjos“ vaizduotės. Visos Rasų apeigos neatsiejamos nuo nuolatos skambančių liaudies dainų.

RSkarb2MMM
Skarbai, 1989
RSkarb4MMM
Skarbai, 1989
RKern30MMM
Kernavė, 1977

Šitaip sulaukiamas ir saulėlydžio metas. Geriausiai tai stebėti nuo kalno. Tad šventės dalyviai procesija patraukia link piliakalnių, kur su dainomis ir yra palydima saulė. Kartais pakeliui tenka perbristi upelį arba žmonės yra šlakstomi vandeniu.

RStirn2jbMMM
Stirniai, 2019
RKern7MMM
Kernavė, 1977
RKern32-95MMM
Kernavė, 2007
RStirn1jbMMM
Stirniai, 2019
RKern23MMM
Kernavė, 1997
RKern24MMM
Kernavė, 1997

Po saulės nusileidimo netoli kalno prasideda apeigos šalia aukuro. Čia sudeginamos pievose surinktos kupolės, taip pat kartais ugniai aukojami ir grūdai.

R Merk.2jbMMM
Merkinė, 2016
VYD_0387rkkjbMMM
Šatrijos kalnas, 2020
RSkarb1MMM
Skarbai, 1989
VYD_6166rkjbMMM
Kernavė, 2022
RKern34-07MMM
Kernavė, 2007

O kokia gi šventė be šokių? Tuomet yra uždegamas didysis laužas, šokama ir dainuojama apie jį. Liepsnai kiek apmažėjus, tradiciškai šokinėjama per laužą.

R.Verk1jb
Verkių parkas. Vilnius, 2017
RKaun3MMM
Neries ir Nemuno santaka. Kaunas, 1989
RKert1MMM
Kertuojai, 2004
RTrak1MMM
Lentvario apylinkės, 1996
RLakajjb MMM
Lakajai, 2001

Atėjus nakčiai, žmonės eina prie upės ar ežero ir į vandenį paleidžia šventės pradžioje nusipintus vainikėlius. Esama ir tokio žaismingo ritualo: merginų paleistus vainikėlius vaikinai gaudo ir tai tampa pretekstu pažinčiai, pokalbiui, draugystei... Kartais šiuo metu vyksta ir maudynės vandenyje, tačiau jos gali persikelti ir vėliau į paryčius. Šis laikas pats tinkamiausias ir paparčio žiedo paieškoms...

R Merk.3MMMjb
Merkinė, 2016
VYD_6265rkjbMMM
Kernavė, 2022
R Nemenc1jbMMM
Piliakalnių kaimas. Nemenčinė, 2005
RKaun2MMM
Neries ir Nemuno santaka. Kaunas, 1989
VYD_6285rkjbMMM
Merkinė, 2022
RMolet85-2MMM
Molėtai, 1985

Po truputėlį ima brėkšti. Sėdėdami prie laužų žmonės dainuoja dainas, taip pat eina maudytis. Galiausiai lipama ant kalno, kur pasitinkama sugrįžusi saulė ir naujai išaušusi diena.

_649356305c742dji_0092rkjbmmm
Kernavė, 2022
RKern4MMM
Kernavė, 1987
RKern15MMM
Kernavė, 1977
RKern2MMM
Kernavė, 1977
_64935634a3d4brkern2887mmm
Kernavė, 1987
RKernN1MMM
Kernavė, 2002

Nuotraukos Vytautas Daraškevičius

Tekstą parengė Gediminas Kajėnas

Įgyvendinimas Lina Zaveckytė