Džiazuojančios Gretos Skaraitienės fotografijos

Atsiverčiu savo vaikystės nuotraukų albumus ir šypsausi. Jame mano šeimos istorija, sustabdytas laikas, malonios praeities akimirkos. 

Tais laikais fotoateljė buvo įsikūrusi kitoje gatvės pusėje nuo močiutės namų. Kiekvienos viešnagės metu eidavom į sunkiomis užuolaidomis aptrauktą kambarį – lyg iš „Tvin Pykso“ filmo – fotografuotis. Iki šiol matau tą magišką vietą, o fotografas atrodė lyg stebukladarys, kuris, žongliruodamas armonikos dumplėmis, išgauna atvaizdą. 

Negalėjau net pagalvoti, kad po kelerių metų pati imsiu fotografuoti žmones, o jų istorijas, jautrias gyvenimo akimirkas atspindėsiu nuotraukose.

19VilniusJazz-GS4411
„Sun Ra Arkestra“ pasirodymas festivalyje „Vilnius Jazz“, 2019
22BirstonasGSK_7895_8417
Grupė „CinAmono“. „Birštonas Jazz“, 2022
19VilniusJazz-GS4314
„Sun Ra Arkestra“ meno vadovas, vienas savičiausių pokario eros saksofonininkų Marshallas Allenas, muzikuojantis „Sun Ra Arkestra“ jau šešis dešimtmečius. „Vilnius Jazz“, 2019

Fotografija į mano gyvenimą atėjo pati. Prisijaukino, išmokė pastebėti detales, įdomias akimirkas. Aš ir nesispyriojau. Tik dabar kartais išsigąstu, kad pasaulį matau fotojuostos kadrais. Tuomet nuraminu save – juk tai ir yra mano laimė, kuria galiu dalintis su kitais. 

Fotografijoje svarbiausias man yra žmogus. Be žmogaus nuotrauka lyg neužbaigta, nepilna. Padaryti gerą portretą nėra paprasta. Per labai trumpą laiką pajausti žmogaus esmę ir ją perteikti nuotraukoje – nemažas iššūkis. Tačiau jei pasiseka, širdyje pasidaro saldu ir gera. Būtent šis jausmas neleidžia sustoti ir veda link kitų kūrybinių sumanymų. 

Džiazas į mano gyvenimą atkeliavo taip pat atsitiktinai. Dar studentavimo laikais su draugais eidavau į Vilniaus Mokytojų namuose organizuojamus džiazo vakarus, kur pakerėjo mane ten vyraujanti nuotaika ir laisvės pojūtis. Visais laikais džiazas buvo grojančių ir jį klausančių žmonių laisvės simboliu. 

22MamaJAZZGSK_7370
Gregory Privatas. „Mama Jazz“, 2022
22BirstonasGSK_7895_8403
Vienas talentingiausių Lietuvos saksofonininkų, nuolatinis festivalio „Birštonas Jazz“ dalyvis Kęstutis Vaiginis kasmet pasirodo Lietuvoje su kviestiniais svečiais iš JAV ir pripažintais Europos džiazo muzikantais, savo projektais įrodydamas, kad džiaze jokių barjerų nėra. „Birštonas Jazz“, 2022
22MamaJAZZGSK7860
Vienas žymiausių ir svarbiausių pasaulyje džiazo (ir ne tik) XX ir XXI amžių muzikantų Anthony Braxtonas. „Mama Jazz“, 2022
22BirstonasGSK_7895_8249
Vienas iškiliausių Lietuvos džiazo meistrų Dainius Pulauskas. „Birštonas Jazz“, 2022

Būtent šis laisvės pojūtis įkvėpė mane pradėti fotografuoti džiazą. Labai norėjau, kad žiūrint į nuotrauką girdėtųsi muzika, jaustųsi ekspresija, ta laisvų žmonių būsena, meilė savo darbui ir kūrybai. 

Šiuolaikiniame džiaze labai daug kūrybiškumo, muzikantai savęs neriboja ir drąsiai eksperimentuoja. Žiūrėdama į juos, ėmiau eksperimentuoti ir aš: žaisti šviesomis, išlaikymais. Vien paspausti mygtuką tapo nebeįdomu. Ėmiau jungti kadrus, perpinti vaizdus. Tokiu būdu kontrabosas, saksofonas, mušamieji, klavišiniai susijungia ir ima skambėti ne tik erdvėje, tačiau ir nuotraukoje.

22BirstonasGSK_7895
„Birštonas Jazz“, 2022
22MamaJAZZGSK_7777
Vladimiro Tarasovo, Volodymyro Solianyko ir Marko Tokaro koncertas, simboliškai pavadintas „We stand with Ukraine“. „Mama Jazz“, 2022
22BirstonasGSK_7895_7918
„Birštonas Jazz“, 2022
20VilniusJazz-GS5551
Kazimieras Jušinskas, „Vilnius Jazz“, 2020

Tai tarytum žaidimas, kuriame nežinai, koks bus galutinis rezultatas. Lygiai kaip ir džiazo improvizacijoje. 

Koncerte paprastai esi įspraustas į rėmus. Negali dažnai keisti vietos, be perstojo fotografuoti, trukdyti kitiems mėgautis reginiu. Todėl kiekvienas fotoaparato mygtuko paspaudimas turi būti apgalvotas. Iš šono žiūrint gali atrodyti, kad fotografuoti džiazą paprasta, bet tai reikalauja dar daugiau sugebėjimų ir jėgų nei reportažinis fotografavimas. Aš visą laiką galvoju, kuriu viziją, laukiu tinkamos muzikanto padėties, derinu su jau esamu, pirmu nufotografuotu vaizdu, taikau tinkamas ekspozicijas. Ir esu labai laiminga, kai nuotrauka suskamba. Paklausykit ir jūs.

20VilniusJazz-GS626
Liudas Mockūnas – pūtikas ir kompozitorius, kurio vardas garantuoja meistrišką atlikimą ir kompozicinę intrigą. Jo muzikinė kalba – energingas free džiazo, lyriškumo ir ekspresionizmo mišinys, perteikiamas neortodoksiškomis išraiškos priemonėmis. „Vilnius Jazz“, 2019
21VilniusJazz-GS3588
Gitaristas, kompozitorius ir įvairių performansų autorius, Lietuvos džiazo scenos enfant terrible Juozas Milašius D.Naujokaičio-Naujo projekte „Nojo Airlines“. „Vilnius Jazz“, 2021
22MamaJAZZGSK_7775
Markas Tokaris – ukrainiečių kompozitorius bei bosininkas. „Mama Jazz“, 2022
20VilniusJazz-GS0324
Petras Vyšniauskas – džiazo muzikantas, saksofonistas, klarnetistas, LMTA Instrumentinės ir chorinės muzikos fakulteto Džiazo katedros profesorius. „Vilnius Jazz“, 2020
22BirstonasGSK_7895_8503
Liudo Mockūno „Improdimensija“. „Birštonas Jazz“, 2022
20VilniusJazz-GS121
Armanas Isojanas. „Vilnius Jazz“, 2020
22BirstonasGSK_7895_8545
Improdimensija – improvizacijai, eksperimentams ir edukacijai skirta kūrybinė platforma, atverianti vartus į dar nepramintus garsinius slėnius, kuriuose savo kūrybines galias išlaisvina ne tik scenos senbuviai, bet ir jaunosios kartos kūrėjai. „Birštonas Jazz“, 2022
19VilniusJazz-GS4914
„Sun Ra Arkestra“ meno vadovas Marshallas Allenas. „Vilnius Jazz“, 2019
22MamaJAZZGSK_7158
Nepailstantis netikėčiausių garsinių idėjų sumanytojas bei tikriausias mūsų šalies džiazo meistras Vladimiras Čekasinas. „Mama Jazz“, 2022
__21VilniusJazz-GS0780
Džiazo improvizuotoja Sainkho Namtchylak. Ji išpopuliarino Tuvos ir Vidurio Azijos muziką ir obertoninį gerklinį dainavimą toli už gimtinės ribų. Ją vadina nacionaline Tuvos heroje ir „žymiausia stepių moterimi“, o jos menas prilyginamas vokaliniam šamanizmui. „Vilnius Jazz“, 2021
22MamaJAZZGSK_7555
„Mama Jazz“, 2022
22MamaJAZZGSK_5610
Dominique'as Xavieras Taplinas iš grupės „Ghost-Note“. „Mama Jazz“, 2022

Nuotraukos ir tekstas Greta Skaraitienė

Įgyvendinimas Gediminas Kajėnas ir Lina Zaveckytė