Julijus Vaicekauskas. Šviesa iš praeities: vaizdo dienoraščiai

Praėjusio amžiaus septintajame dešimtmetyje fotografijos kritikai iš Maskvos atkreipė dėmesį į Lietuvos fotografijos išskirtinumą, pabrėždami, kad tarp skirtingų autorių yra šis tas esmiškai bendro. Kas tai galėjo būti? Vien temomis ar fotografiniais motyvais tai paaiškinti būtų pernelyg paprasta ir siaura.

Daugelis mūsų į fotografiją atėjome iš labai panašios aplinkos – vaikystės kaimuose, gamtos pajautos ir paprastų, kasdienių ūkio darbų. Mūsų laikas buvo palytėtas ir labai panašių patirčių: karo tragedijų ir tremčių, pokario siaubo ir neramumų, baimės ir nežinios, galiausiai, jaunų dienų, kabinantis į gyvenimą mieste jau visiškai naujoje, pasikeitusioje tikrovėje.

Vis dėlto tas „lietuviškumo genas“ niekur nedingo. Jis buvo mūsų savasties, vidinės tikrovės, o tai reiškia – ir matymo – dalimi. Gal todėl, labai natūraliai, savo objektyvą daugelis mūsų nukreipėme į žmogų – senolį, suaugusį, vaiką – tokiu būdu bandydami užčiuopti jo vidinį pasaulį, gelmę, kuri lieka tvirta net ir praūžus baisiausiems laikmečio viesulams. Mus ypač traukė vaikystės aplinka, kaimiška dvasia, pažįstami žmonių bruožai, kuriuose ieškojome prarasto rojaus ženklų.

Štai kodėl anuomet nuolat būdavome kritikuojami už pernelyg dažną gręžiojimąsi į etnografinį kaimą, senovines tradicijas, liaudies kūrybos vaizdavimą. Ir iš tribūnų, ir formuojant parodas, leidžiant, kad ir kuklius, parodų katalogus, buvo klausiama: kur naujasis kaimas, kur socialistinio darbo didvyriai, kur darbo džiaugsmas ir laimingas sovietinis žmogus?

Tačiau kai pasižiūriu į savo to laikotarpio fotoarchyvą, nematau to patoso, „įkvepiančių“ darbo laimėjimams šūkių, agitacinių plakatų ir stendų. Nekilo ranka jų fotografuoti. Važinėjau po Lietuvą, ieškojau to, kas, mano supratimu, gražu, kas gali turėti išliekamąją vertę. Fotografuoju sau, sakydavau. Jei fotografija įdomi, gerai suręsta, ji nedings, anksčiau ar vėliau atras savo vietą ir vertę. Dabar, po šitiek metų, atrodo, kad šis tas ir išliko.

Šiandien, žvelgdamas į ankstyvuosius savo darbus, matau jau ne tik ten užfiksuotą konkretų žmogų ir jo aplinką, bet ir savo paties praeitį. Rodos, kiek čia to laiko praėjo, o daug kas jau pamiršta, tapę istorija… Ir dabar čia netikėtai atrandu tai, ką jau pats buvau primiršęs. Įdomu pastebėti, kas anuomet mane domino nufotografuoti, kas traukė žvilgsnį, nors šiandien gal jau ir pamiršau, kodėl. Štai taip fotografija ir tampa galimybe susitikti ne tik su praėjusiu laiku, bet ir su buvusiu savimi. Pabandžius išeliminuoti fotografiją iš gyvenimo – koks pilkas, skurdus ir nepakeliamai sunkus pasidarytų mus supantis pasaulis...

Karvių banda, 1977
Karvių banda, 1977 m.
Komanda, 1975
Komanda, 1975 m.
Jaunuoliai ir motociklas, 1980
Jaunuoliai ir motociklas, 1980 m.
Ant akmens, 1976
Ant akmens, 1976 m.
Išsiskyrimas, 1971
Išsiskyrimas, 1971 m.
1 Takas prie Kernavės piliakalnių, 1978
Takas prie Kernavės piliakalnių, 1978 m.
1 Takas prie Kernavės piliakalnio, 1978
Takas prie Kernavės piliakalnio, 1978 m.
Mergaitės portretas, 1970
Mergaitės portretas, 1970 m.
Pagyvenęs vyriškis artojų lauke, 1978
Pagyvenęs vyriškis artojų lauke, 1978 m.
Berniukai prie sienos, 1978
Berniukai prie sienos, 1978 m.
3 Bufete, 1970
Bufete, 1970 m.
3 Vyras su karučiu, 1970
Vyras su karučiu, 1970 m.
Nuo Šatrijos kalno, 1975
Nuo Šatrijos kalno, 1975 m.
Dvi vištelės, 1968
Dvi vištelės, 1968 m.
Pas močiutę kaime, 1974
Pas močiutę kaime, 1974 m.
Su tėčiu 1, 1973
Su tėčiu, 1973 m.
Vakaras Merkinėje, 1978
Vakaras Merkinėje, 1978 m.
4 Vyras su arkliais, 1977
Vyras su arkliais, 1977 m.
4 Vyras vežime, 1970
Vyras vežime, 1970 m.
Ruoša kaime, 1970
Ruoša kaime, 1970 m.
Paslaptis, 1975
Paslaptis, 1975 m.
Viečiūnų kaimo vaikai 2, 1979
Viečiūnų kaimo vaikai, 1979 m.
Nuo Šatrijos kalno, 1974
Nuo Šatrijos kalno, 1974 m.
Prie fontano, 1975
Prie fontano, 1975 m.
Čižiūnų kaimo gyventojas, 1977
Čižiūnų kaimo gyventojas, 1977 m.
Portretas, apie 1977
Portretas, apie 1977 m.
Broliai, 1977
Broliai, 1977 m.
Vaikų piešinių konkursas Panevėžyje 2, 1978
Vaikų piešinių konkursas Panevėžyje, 1978 m.
Salų kaimas, 1976
Salų kaimas, 1976 m.
Žemdirbio portretas, 1977
Žemdirbio portretas, 1977 m.
Žiūrovai 3, 1978
Žiūrovai, 1978 m.
Senolio portretas, apie 1978
Senolio portretas, apie 1978 m.
Vidudienis Grūto kaime 1, 1977
Vidudienis Grūto kaime, 1977 m.

Tekstas ir nuotraukos Julijus Vaicekauskas

Vadyba Gediminas Kajėnas ir Lina Zaveckytė