Vieno kadro meditacija: Pauliaus Zavadskio portretai

Į fotografiją atėjau iš „judančių vaizdų” pasaulio, kino – ilgą laiką dirbu su kino montažu, esu montažo režisierius. Darbas su judančiu vaizdu, matyt, išmokė galvoti, pamatyti, atsirinkti ir gerbti „kadrą“: juk fotografinis kadras yra kiekvieno kino kadro dalis. Tačiau fotografijos stebuklas yra tai, ką vadinu „pagava“ – sustabdyta akimirka, čia pat tampanti istorija. „Akimirkos“ medija, vieno kadro meditacija.

Fotografuoju analoginėmis, dažniausiai vidutinio formato kameromis: sena vidutinio formato kamera „Hasselblad 500CM“ arba „siaurukas“ „Nikon’as“ visuomet mano kuprinėje. Renkuosi juostą, beveik išimtinai nespalvotą, tai man yra Fotografijos spalvos.

Mykolas, Paryžius, 2016 m.
Mykolas, Paryžius, 2016 m.
Laura, Vilnius, 2020 m.
Laura, Vilnius, 2020 m.
Jaunuolis su video kamera, Vilnius, 2018 m.
Jaunuolis su video kamera, Vilnius, 2018 m.

Fotografuojant juosta, visai kitaip dėliojasi mintys ir gimsta kadras. Juosta tampa mąstymo ir matymo būdu. Taip pat ir pasirinkimu. Fotografavimas vyksta ramiau, apgalvočiau – kiekvienas fotoaparato užrakto nuspaudimas yra išmąstytas veiksmas. Dirbant su vidutiniu formatu, tie 10–12 kadrų juostoje yra tarytum šoviniai ginkle. Tai įpareigoja galvoti, galvoti daugiau. Mąstyti vienu kadru. Ir... šaudyti taikliai.

Artimiausia man yra fotografijos dokumentiškumas. Štai kodėl ir kamerą laikau visada šalia, nes juk niekados nežinai… Dažnai fotografuoju savo aplinką, žmones, kuriuos pažįstu. Fotografuojant pažįstamą, geriau matai ir jo būsenas, skirtingus „veidus”, o jie nesibaimina tavo ginklo.

Titas, Vilnius, 2016 m.
Titas, Vilnius, 2016 m.
Urtė, Vilnius, 2017 m.
Urtė, Vilnius, 2017 m.
Artūras, Pilkėnai, 2021 m.
Artūras, Pilkėnai, 2021 m.

Būtent toks yra ir tęstinis fotografijų ciklas „Veidai ir vietos“, kuriame pasakoju apie žmogų ir jo erdvę. Tai miesto, miesto ir žmogaus, žmogaus mieste ir miesto žmoguje veidai. Poetas Kęstutis Navakas knygoje „Lorelei“ yra rašęs: „Nes pagrindiniai pasaulio miestai ir pagrindiniai pasaulio pasauliai yra žmonės.“ Tiksliau ir gražiau sunku būtų pasakyti.

Visą ciklą, kuriamą nuo 2013 m., nors esama ir fotografijų iš 1993–1995 m. laikotarpio, sudaro dvi dalys: „portretai“ ir „vietos“ – miesto urbanistiniai vaizdai. Šioje publikacijoje pateikiu keletą fotografijų iš „portretų“ dalies.

Monika, Vilnius, 2016 m.
Monika, Vilnius, 2016 m.
Rimas, Vilnius, 2018 m.
Rimas, Vilnius, 2018 m.
Rūta, Vilnius, 2017 m.
Rūta, Vilnius, 2017 m.
Tadas, Pilkėnai, 2021 m.
Tadas, Pilkėnai, 2021 m.
Uma, 2016 m.
Uma, 2016 m.
Danielė, 2015 m.
Danielė, 2015 m.
Matteo, Vilnius, 2018 m.
Matteo, Vilnius, 2018 m.
Audrius, Vilnius, 2015 m.
Audrius, Vilnius, 2015 m.
Laura I, Vilnius, 2021 m.
Laura I, Vilnius, 2021 m.
Vytas, Vilnius, 2021 m.
Vytas, Vilnius, 2021 m.
Urtė, Vilnius, 2019 m.
Urtė, Vilnius, 2019 m.
Mykolas, Paryžius, 2019 m.
Mykolas, Paryžius, 2019 m.
Baikeris Ernestas, Kaunas, 2015 m.
Baikeris Ernestas, Kaunas, 2015 m.
Matteo, Paryžius, 2016 m.
Matteo, Paryžius, 2016 m.
Dora, Trakų raj., 2015 m.
Dora, Trakų raj., 2015 m.
Rasa, Vilnius, 2015 m.
Rasa, Vilnius, 2015 m.
Ignas, Vilnius, 2017 m.
Ignas, Vilnius, 2017 m.
Paloma, Barselona, 2017 m.
Paloma, Barselona, 2017 m.
Lina, Jurmala, 2016 m.
Lina, Jurmala, 2016 m.

Nuotraukos ir tekstas Paulius Zavadskis

Vadyba Gediminas Kajėnas, Lina Zaveckytė